اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 472
قطعيه راه ندارد؛[1] زيرا حجّيت اين ادلّه از جهت
صفت «قطع» است و قطع به دو شىء متنافى، ممكن نيست. و اگر يك دليل قطعى و ديگرى
ظنّى باشد، باز تعارض واقع نمىشود و عمل به دليل قطعى معيّن مىشود. و چنانچه هر
دو دليل ظنّى باشند و بالفعل تنافى داشته باشند، باز تعارض محال است. تعارض در
ادلّه ظنّيه معتبره از جهت اين است كه نوع آنها افاده ظن مىكند.[2]
لذا به گفته شيخطوسى، تعارض در اخبار متواترِ مفيد علم و اخبار غيرمتواتر كه
محفوف به قرائنى هستند كه افاده علم مىكنند، واقع نمىشود، و فقط در اخبار آحاد
محض كه همراه با قرائن نيستند، تعارض راه دارد و بايد نظر در متعارضين كرد.[3]
مرجّحات
تعارض
مشهور از
مجتهدان و اخباريان گفتهاند: در صورت تعارض اخبار بايد سراغ مرجّحات رفت، با اين
تفاوت كه اخباريان قائلاند: بايد فقط سراغ مرجّحات منصوص و اخبار علاجيه رفت؛[4]
ولى مجتهدان مىگويند: علاوه بر مرجّحات منصوص، مىتوان سراغ مرجّحات ديگرى رفت كه
براى مجتهد، افاده ظن مىكند.[5] قبل از آن كه وارد انظار و
ادلّه اخباريان و مجتهدان در اين بحث شويم، لازم مىدانيم مرجّحات منصوص و بعضى از
مرجّحات غيرمنصوص را ذكر كنيم تا موضوع اختلاف بين مجتهدان و اخباريان، منقّح شود.
مرجّحات
منصوص
آنچه از
روايات استفاده مىشود، يازده مرجّح اند كه عبارتاند از: