اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 459
2. عفو نمىشود و ازاله از آن براى نماز لازم است. اين قول را علّامه
در المنتهى،[1] شهيد در البيان[2]
و بحرانى در الحدائق[3] اختيار كردهاند؛ زيرا ما
اخبار زيادى داريم كه خون نجس است و بايد آن را براى نماز از بدن و لباس تطهير
كرد، و آنچه از اين اخبار به واسطه نص[4]
استثنا خورده، خون كمتر از درهم است. لذا تعدّىكردن به مايعى كه متّصل به خون
شده، خارج از موضوع نص است. و اين كه گفتهاند متنجّس به خون حكمش از خود خون
بالاتر نمىشود، به قول صاحب حدائق، اين يك تعليل عقلى است و صلاحيت ندارد مستند
حكم شرعى باشد؛ چون بناى احكام شرعى و طهارت و نجاست و صحّت و فساد، بر نصوص شرعى
و آن چيزى است كه در شرع ثابت شده باشد، و مبتنى بر احكام عقلى نيست.[5]
اخبارى و
قياس منصوص العلّه
قبل از آن كه
نظريات اخباريان و مجتهدان در باره قياسمنصوص العلّه بيان شود، مناسب است قياس را
تعريف و فرق آن را با تنقيح مناط بيان كنيم.
تعريف
قياس
قياس، عبارت
است از حكمكردن براى موضوع مجهولالحكم، به مانند حكمى كه براى موضوعى ديگر ثابت
و مورد اتّفاق است، به اين خاطر كه موضوع مجهولالحكم، واجد همان علّت و ملاكى است
كه موضوع معلومالحكم دارد، و اين وجه اشتراك در علّت، اقتضا مىكند در حكم مشترك
باشند.
به موضوعى كه
حكم آن، معلوم و ثابت و مورد اتّفاق است، اصل و مقيسٌعليه، و به موضوع معلوم
مجهولالحكم، فرع و مقيس، گفته مىشود. همچنين به وجه مشترك، جامع و علّت گفته
مىشود كه موجب مىشود مانند حكم اصل را در فرع