اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 452
ولى مجتهدان در مفهوم داشتن وصف، اختلافنظر دارند: عدّهاى از آنان
مانند سيّدمرتضى[1] و محقّق حلّى[2]
و به نقلى علّامه حلّى[3] و وحيد بهبهانى[4]
بر اين عقيدهاند كه صفت، مفهوم ندارد و جماعتى ديگر مانند شيخمفيد،[5]
شيخطوسى،[6] و شهيد اوّل[7]
و سيّد عبدالله شبّر[8] قائلاند كه صفت، مفهوم
دارد.
پس مشهور
اخباريان براى وصف قائل به مفهوم نيستند، و مجتهدان در داشتن مفهوم براى وصف
اختلاف دارند. در ساير مفاهيم ديگر هم كسى از اخباريان به حجّيت آنها قائل نشده و
مجتهدان هم بر مفهوم داشتن آنها اتّفاق ندارند؛ بلكه اختلافنظر دارند.
نتيجه اين كه
تمام اخباريان به عدم حجّيت مفهوم مخالف، قائل نشدهاند؛ بلكه در مفهوم شرط و وصف
اختلافنظر دارند. همچنين تمام مجتهدان به مفهوم مخالف داشتن، قائل نشدهاند و
حتّى برخى در شرط- كه از قوىترين آنهاست- گفتهاند كه شرط، مفهوم ندارد و يا
مانند شيخطوسى[9] در داشتن آن اشكال كرده است.
از اين رو تفاوتى كه شيخحرّ عاملى بين اخباريان و مجتهدان در مفهوم مخالف داشتن و
نداشتن آن ذكر كرده، صحيح نيست.
تعريف
مفهوم موافق
قسم دوم، اين
است كه از نظر حكم و نفى و اثبات، متّحد باشند؛ بلكه از جهت مناسبت و اقتضا، بر
منطوق، اولويت و اشدّيت داشته باشد، مانند اين سخن خداوند: