اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 453
فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍ.[1]
وقتى اف گفتن- كه كمترين بىاحترامى است- به پدر و مادر جايز نباشد، زدن آنان
سزاوارتر به عدم جواز است.[2] به اين مفهوم موافق، فحواى
خطاب و لحن خطابيعنى معنا و مفهوم خطاب-،[3]
قياس جَلى و قياس به طريق اولى[4] نيز گفته شده است. بحثى كه
در اينجا هست، اين است كه تعدّى حكم از منطوق به محلّ ديگر، آيا از لفظ استفاده
مىشود و يا نوعى قياس است؟ چنانچه از لفظ استفاده شود، به اتّفاق مجتهدان و
اخباريان حجّيت دارد.
شيخحرّ
عاملى معتقد است كه قياس اولويت، اگر از خود لفظ استفاده شود، حجّيت دارد و داخل
در مفهوم كلام خداوند و پيامبر (ص) و ائمّه (عليهم السلام) مىشود- چنان كه حرمت
ضرب (زدن) پدر و مادر در آيه فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍ داخل در
مدلول آيه و از لفظ استفاده مىشود-، و اگر از خود لفظ استفاده نشود، دليل آن ظنّى
و فاقد اعتبار خواهد بود.
سيّدنعمة
الله جزايرى هم مانند شيخحرّ عاملى، تعدّى از محلّ نطق (مورد منطوق) را جايز
نمىداند؛ ولى تعدّى در اين آيه شريف را مىپذيرد و مىگويد: عرب از اين كلام،
تمام انواع اذيّت و آزار را استفاده مىكند و ضرب (زدن)، داخل مفهوم و معناى عرفى
اين كلام است، چنان كه محقّق[5] از اين كلام، همين را فهميده
است و اين قياس نيست.[6]
بيشتر
مجتهدان مىگويند اين اولويت از لفظ استفاده مىشود؛ ولى مشهور اخباريان و بعضى از
مجتهدان بر اين عقيده اند كه اين، نوعى قياس است و از لفظ استفاده نمىشود. آنان
كه گفتهاند از لفظ استفاده مىشود، دو دسته شدهاند:
دسته اوّل
مانند فاضل مقداد و ابنابىجمهور گفتهاند: در حكم منصوص، قاعدهاى است كه روايات
بر حجّيت آن دلالت دارد مانند فرموده امام صادق (ع):