اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 449
الله جزايرى) با اين كه اخبارى هستند،[1]
قائل به حجّيت مفهوم شرط شدهاند، و با محقّق حلّى[2]
و علّامه حلّى[3] و شهيد اوّل[4]
و برخى ديگر از مجتهدان،[5] موافقت كردهاند.
در مقابل،
عدّهاى از اخباريان (مانند: شيخحرّ عاملى،[6]
فاضل تونى[7] و محدّث جزايرى)،[8]
و پارهاى از مجتهدان (مانند: سيّدمرتضى[9]
و به نقلى ابنبراج[10] و ابنزهرة)، منكر مفهوم شرط
شدهاند و معتقدند كه انتفا و نبود شرط، دلالت بر انتفاى مشروط و حكم ندارد؛ بلكه
از نظر نفى و اثبات نسبت به مشروط ساكت است، مگر آن كه قرينهاى همانند اين گفته
امام صادق (ع) كه
مفهوم شرط،
از قوىترين مفهومات است. در صورتى كه بدانيم متكلّم، قصد مفهوم كرده و قرينهاى
وجود داشته باشد، آن مفهوم حجّيت دارد، و در جايى كه چنين علمى پيدا نكنيم كه قصد
مفهوم شده و يا نشده، شرط، مفهوم ندارد. ما در قرآن بيش از يكصد و بيست و پنج مورد
پيدا كرديم كه مفهوم شرط اعتبار ندارد، و در غيرقرآن، هزاران مورد داريم كه از
شرط، مفهوم اراده نشده است. در اين صورت چگونه بدون قرينه مىتوانيم بگوييم متكلّم
از شرط، قصد مفهوم كرده است؟ در
[1]. الحدائق الناضرة، ج 1، ص 59؛ كشف الأسرار، ج 2، ص 111.