اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 448
اخباريان و عدم حجّيت مفهوم مخالف
آيا اخباريان
قائلاند كه مفهوم مخالف، با تمام اقسام آن (از شرط، صفت، لقب، غايت، عدد، حصر و
... كه آمدى[1] و علّامه[2]
عدد و اقسام آن را به دهقسم رساندهاند)، حجّيت دارد؟ يا حجّيت ندارد؟ و يا قائل
به تفصيل شدهاند؟ و همينطور نظر مجتهدان در اين باره چيست؟
شيخحرّ
عاملى، يكى از فرقهاى اخباريان و مجتهدان را در اين قرار داده كه اخباريان، منكر
حجّيت مفهوم مخالف هستند؛ ولى مجتهدان، تمام اقسام آن را حجّت مىدانند.[3]
حال بايد ديد كه آيا چنين حرفى صحيح است؟
در جواب گفته
مىشود كه اين سخن، دو قسمت دارد:
1. اخباريان،
مطلق مفاهيم را حجّت نمىدانند؛ 2. مجتهدان، حجّت مىدانند.
امّا حرف
اوّل ايشان در غيرمفهوم شرط و وصف، حرف صحيحى است و اخباريان، مفاهيم را به
استثناى مفهوم شرط و وصفْ حجّت نمىدانند؛ ولى در مفهوم شرط و وصفْ اختلاف دارند و
حرف ايشان صحيح نيست.
امّا در باره
سخن دوم بايد گفت: اينطور نيست كه تمام مجتهدان، مفاهيم را حجّت بدانند؛ بلكه
آنان هم در حجّيت و عدم حجّيت مفاهيم حتّى نسبت به مفهوم شرط، اختلاف نظر دارند و
براى روشنشدن مطلب، مقدارى از كلمات و نظريات مجتهدان و اخباريان را در مفهوم شرط
و وصف، بيان مىكنيم.
مفهوم شرط:
اگر حكمى، معلّق بر شرط شد، آيا معناى شرط، انتفاى مشروط به انتفاى شرط است؟ و يا
ممكن است وقتى شرط منتفى شود، مشروط باقى بماند؟ اين مسئله، مورد اختلاف و نزاع
واقع شده است. بعضى از فقها (مانند: محمّدامين استرآبادى،[4]
شيخحسين كركى،[5] علّامه مجلسى،[6]
شيخيوسف بحرانى و سيّدنعمة