اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 444
علاوه بر روايتى كه بيان شد، در روايات ديگرى هم بر استصحاب استدلال
شده كه براى آگاهى بيشتر مىتوانيد به كتب اصول مراجعه كنيد[1].
پس خود استصحاب، خطاب شرعى دارد و شارع، به آن حكم كرده است و مخالفت با خطاب الهى
ندارد و همينطور مخالف اخبار تثليث- كه احكام را سهقسم تقسيم مىكند هم نيست؛
زيرا اخبار استصحاب از قسم بيّن اخبار تثليث است و از موارد شبهات نيست[2]
و اخبار احتياط هم بر وجوب احتياط دلالت ندارد و برفرض اين كه دلالت داشته باشد،
اخبار استصحاب، بر اخبار احتياط، حكومت دارد.[3]
اخباريان و
عدم حجّيت مفاهيم
از باب اين
كه اشيا به اضداد آنها شناخته مىشوند، نخست منطوق را تعريف و مقدارى در باره آن
بحث مىكنيم و سپس به مفهوم اصلى مىپردازيم.
دلالت يا
بهحسب منطوق لفظ است و يا مفهوم لفظ. منطوق، آن معنايى است كه از دلالت لفظ در
محل نطق استفاده مىشود، مانند وجوب زكات كه از اين گفته
پيامبر (ص):
«
فى الغنم
السّائمة زكاة
»[4]
استفاده مىشود، و مانند حرمت كتك زدن پدر و مادر كه از اين قول خداوند: فَلا
تَقُلْ لَهُما أُفٍ[5] استفاده مىشود.[6]
چون تعريف
بايد جامع افراد و مانع اغيار باشد، به اين تعريف اشكال شده كه مانع اغيار نيست و
شامل دلالت اقتضا هم مىشود كه از لفظ در محل نطق استفاده مىشود، با اين كه دلالت
منطوق به آن گفته نمىشود. لذا علّامه حلّى از اين تعريفْ
[1]. وسائل الشيعة، ج 1، ص 175- 176( نواقض الوضو، باب 4)، ح 6 و ج 7، ص
184( احكام شهر رمضان، باب 3)، ح 13 و ج 2، ص 1095( النجاسات، باب 74)، ح 4؛
مستدرك الوسائل، ج 1، ص 228( نواقض الوضوء، باب 1)، ح 4.