اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 428
احكام شرعيه، در همة مواردى كه بتوانيم، تحصيل علم مىكنيم و در
مواردى كه نتوانيم، به دنبال ظنّ خاص مىرويم كه شارع، آن را معتبر كرده است[1]
و دليل داريم كه در شبهات حكميه هم، اصل برائت جارى مىشود- چنانچه روايات آن
گذشت-.[2]
هشت. اين
اخبار توقّف، به سه دسته تقسيم مىشوند:
دسته اوّل:
قسمتى از اين اخبار توقّف (مانند: مقبوله عمر بن حنظله،[3]
موثّقه حمزةبن طيّار،[4] روايت جابر[5]
و مسمعى،[6] موثّقه سعدبن زياد و روايت
سكونى)،[7]
در مواردى
است كه جاهل معذور نباشد و قدرت بر زائلكردن شبهه را داشته باشد، ازقبيل شك در
مكلّف به اين كه اصل تكليف را مىداند. در اين صورت، اگر جستجو كرد و به جايى
نرسيد بايد توقّف كند و در دو خبر متعارض، اگر مرجّحى نبود بايد توقّف كند (مانند
شبهات محصوره). پس اينطور نيست كه اگر قائل به برائت شويم، موردى براى اخبار توقّف
باقى نمانَد!
دسته دوم:
اخبار توقّفى كه مربوط به امور اعتقاديه است كه علم در آنها معتبر است و از
استنباطات ظنّيه نهى مىكند (مانند روايت زراره).[8]
دسته سوم:
رواياتى كه بيانگر مستحب بودن توقّفاند، مانند اين روايت از امام صادق (ع) كه
مىفرمايد: