اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 423
شاهد بر اين مطلب است، مانند رساله علىبن حسين و مقنع فرزندش
شيخصدوق و مقنعة شيخمفيد و مصباح سيّدمرتضى و نهاية شيخطوسى و مراسم سلّار كه
از نص خارج نشدند و اگر اختلافى در فتواى آنها ديده مىشود، به جهت اختلاف در حديث
است.[1]
4. ما به حد
تواتر، رواياتى داريم كه از آنها استفاده مىشود كه وقتى به حكم شرعىاى آگاهى
نداريد، و آن حكم از ناحيه ائمّه (عليهم السلام) به شما نرسيده، اگر دسترسى به
امام داريد، از ايشان سؤال كنيد، و گرنه در تعيين حكم، از اباحه و حرمت، توقّف
داشته باشيد و در عمل، احتياط كنيد.[2]
مرحوم
شيخحرّ عاملى در وسائل الشيعة،[3] بابى را به همين موضوع
اختصاص داده و 61 حديث در آن باب، بيان مىكند.[4]
اگر براى عملكردن به برائت اصليه، اصلى در شريعت وجود داشت، ديگر امركردن ائمّه
(عليهم السلام) به توقّف دليلى نداشت.[5]
امر
به احتياط هم
بر جايز نبودن تمسك بر برائت اصليه دلالت مىكند، وگرنه، ما را به برائت اصليه،
امر مىكرد.[6]
در روايات،[7]
مرجّحاتى براى دو حديث متعارض بر يكديگر بيان شده و در صورت تساوى مرجّحات، امر به
توقف شده تا امام را زيارت و از ايشان سؤال شود، و اگر برائت اصليه، دليل شرعى بر
نبودن حكم بود، آن را از مرجّحات قرار مىدادند و مىگفتند آن روايتى كه را موافق
با برائت اصليه است، مقدّم داريد.[8]