اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 424
جواب مجتهدان به ادلّه اخباريان
مجتهدان در
مقابل، به ادلّه اخباريان پاسخ دادهاند و اين پاسخ، مشتمل بر جواب حلّى و نقضى
است:
1. جواب
نقضى
اين اخبار
توقّف و احتياط- كه از جانب ائمّه نقل مىكنيد-، هم شامل شبهات حكميه مىشود و هم
شبهات موضوعيه، در حالى كه شما در شبهات حكميه وجوبيه و شبهات موضوعيه (چه وجوبيه
و چه تحريميه)، قائل به عدم وجوب احتياط شدهايد. هرچه شما از اين اخبار نسبت به
شبهات وجوبيه و موضوعيه جواب دهيد، همان جواب را ما در شبهات حكميه تحريميه
مىدهيم.[1] اگر شما بگوييد ما ادلّهاى
داريم ازقبيل روايات
«ما
حجبالله علمه ...»
و
«رفع عن
امّتى تسعة ... ما لايعلمون»
و
«كل شىء
مطلق ...»
و امثال
اينها- كه احتياط در شبهات وجوبيه و موضوعيه واجب نيست-، جواب مىدهيم كه اين
روايات، در نفى تحريم هم جارى است.
اگر بگوييد
نسبت به جهل حكم شرعى در شبهات تحريميه، اخبار توقّف و احتياط جارى است، نقض
مىكنيم كه اگر استدلال به اين اخبار در شك در تكليف و
جهل به حكم
شرعى در شبهات تحريميه كافى باشد، در شبهات وجوبيه هم كافى است؛ زيرا اينجا نيز
جاهل به حكم شرعى هستيم،[2] و حال آن كه شما[3]
در شبهات وجوبيه، قائل به عدم وجوب احتياط شدهايد و اين خودش قول به حجّيت اصل
برائت در شبهات وجوبيه است با اين كه ادّعا مىكنيد در هر واقعهاى، ما دليل قطعى
داريم.[4]
2. جواب
حلّى
از نظر حلّى،
پاسخهاى متعدّدى دادهاند كه در ادامه به آنها مىپردازيم: