اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 422
امور بر سه قسم است: 1. امرى كه حلال بودن آن روشن است؛ 2. امرى كه
حرام بودن آن روشن است 3. شبهاتى كه بين حلال و حرام است. پس كسى كه شبهات را ترك
كند، از محرّمات نجات پيدا مىكند، و كسى كه اخذ به شبهات كند، محرّمات را مرتكب
مىشود و از جهتى كه نمىداند، هلاك مىگردد.[1]
اگر عملكردن
به برائت جايز باشد، تثليث در روايات تمام نمىشود و فرد مشكوك و مشتبهه، داخل
حلال شده و اشيا، منحصر در دو چيز حلال و حرام مىشود.[2]
3. ما آيات و
رواياتى داريم كه علم و يقين را در احكام شرعيه لازم مىدانند و ما را از عملكردن
به ظن در آن نهى مىكنند.[3] اين قواعد اصوليه (از جمله:
برائت اصليه و استصحاب در شبهات حكميه)، مبتنى بر قواعد عقليهاى است كه از اهل
سنّت گرفته شده و در بين متأخّران شايع گرديده، افاده ظن مىكند،[4]
و عملكردن به ظن هم در احكام شرعيه، جايز نيست.[5]
پس عمل به برائت، جايز نيست.
محمّدامين
استرآبادى، اين را از عجائب مىداند كه شهيد اوّل در ذكرى گفته است: اصل برائت،
افاده قطع و يقين مىكند، با اين كه در مذهب حق، اصل برائت، افاده ظن هم نمىكند.[6]
به همين دليل، قدماى ما از نصْ خارج نشدند و اگر از آنان در باره مسئلهاى سؤال
مىكردند و در نزد آنان چيزى نبود، از جوابْ امساك مىكردند و چنانچه اضطرار
داشتند، عمل احتياط مىكردند؛ چون ائمّه (عليهم السلام) به آنان چنين دستورى داده
بودند و اگر در مسئلهاى، دليلى وارد نشده بود، رغبتى به بحث در آن مسئله از خود
نشان نمىدادند. همان گونه كه تآليفات آنان در كتب فتوايى،
[1]. الكافى، ج 1، ص 68، ح 10؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 6، ح 18؛
وسائل الشيعة، ج 18، ص 114( صفات القاضى، باب 12)، ح 9.