اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 413
شيخمفيد،[1] سيّدمرتضى،[2]
ابنزهره،[3] محقّق حلّى[4]
(در كتب معارج)، علّامه حلّى،[5] شهيد اوّل[6]،
شهيد ثانى،[7] وحيد بهبهانى،[8]
ميرزاى قمى،[9] كاشف الغطاء،[10]
شيخانصارى،[11] و آخوند خراسانى،[12]
محمّدحسين نائينى،[13] آغاضياى عراقى[14]،
در شبهات تحريميه، قائل به برائت شدهاند و ... و اين مطلب، به جمهور مجتهدان نسبت
داده شده است.[15] همچنين- چنانچه ملاحظه شد-
قدما قائل به برائت در شبهات حكميه بودهاند و اين كه شيخحسين كركى،[16]
اين قول به برائت را فقط به متأخّران از مجتهدان نسبت مىدهد، حرف صحيحى نيست؛
چنانچه شيخحرّ عاملى،[17] قول به توقّف را به شيخطوسى
نسبت داده كه اين هم سخن درستى نيست؛ زيرا اين كه شيخطوسى گفته هرچند اصل در
اشيا، از جهت عقلى وقف است،[18] ولى ممتنع نمىدانيم كه دليل
سمعى دلالت كند كه اصل در اشيا اباحه است، بعد از آن كه