اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 391
3. سيره عقلائيه
دليل سوم بر
جواز تقليد، سيره عقلائيه است، و از ارتكازات عقلا اين است كه در هر حرفه و صنعتى،
بلكه در هر امرى كه مربوط به معاش و معاد است، انسان جاهل و ناآگاه، به شخص عالم-
بهعنوان اين كه خُبره و اهلاطلاع است- مراجعه مىكند، و اين سيره، در شريعت ردّ
نشده، و عدم رد، دليل بر آن است كه آن را امضا كرده است.[1]
مرحوم
شيخطوسى مىفرمايد:
شخص عامى كه
قدرت بر بحث و تفتيش ندارد، جايز است كه از عالم تقليد كند؛ چراكه عامّه مردم
شيعه، از زمان اميرمؤمنان (ع) تا عصر ما، به علمايمان مراجعه مىكردند، و از آنان
مىخواستند كه در احكام و عبادات، فتوا دهند، و علما هم براى آنان فتوا مىدادند و
هم تجويز مىكردند كه به فتوايشان عمل كنند. از احدى از علما هم نشنيديم كه به
مستفتى بگويد: استفتا و عمل به فتوا براى تو جايز نيست.[2]
مرحوم
علّامهحلّى نيز مىفرمايد:
تقليد در
فروع دين، جايز است و علما در تمام عصرها استفتا را انكار
بلكه از
بديهيات است كه مردم عوام در اعصار پيامبر اكرم و ائمّه معصوم (عليهم السلام)
بنايشان بر تقليد بوده است و ضرورت هم، چنين اقتضايى را مىطلبد،[4]
و روايات[5] هم مؤيّد اين سيرهاند.
[1]. قوانين الاصول، ج 2، ص 267؛ التنقيح فى شرح العروة الوثقى، ج 1، ص
63؛ الاجتهاد و التقليد، ص 129.