اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 367
دليل پنجم
آخرين دليل
اقامه شده اين است كه اگر اجتهادات و ادلّه ظنّيه معتبر باشد، لازم مىآيد كه
شريعت بهحسب اختلاف اجتهادات، مستمر نباشد و يكى پس از ديگرى، نسخ شود، و تغيير و
تبديل گردد، حلال خداوند، حرام، و حرام او حلال گردد، و حيث اين كه محال بودن نسخ
شريعت، از ضروريات دين است و اخبار متواترى داريم كه حلال محمّد و حرام او تا روز
قيامت، مستمر و ثابت است، لازم مىآيد كه اين ظنون اجتهاديه، از شريعت نبوده باشد.[1]
در رواياتى از زراره نقل شده كه مىگويد: از امام صادق (ع) از حلال و حرام سؤال
كردم. امام (ع) فرمود: «حلال محمّد، تا روز قيامت، حلال است ...».[2]
مجتهدان، به
اين دليل پنجم، هم جواب نقضى دادهاند و هم جواب حلّى. در جواب نقضى آمده: در نظر
اخباريان هم رجوع از حكم، جايز است، مانند اين كه عمل به روايت عام كردند و بعد به
روايت خاص رسيدند، يا از خبرى حكمى را فهميدند و بعد، از فهم خود عدول كردند، و يا
بعضى از آنان از روايات چيزى فهميدند كه بعضى ديگر، جور ديگرى از آنها استفاده
كردهاند. لذا اختلاف در فتوا هم بين آنان وجود دارد.[3]
عدّهاى از اخبارىها قائل به تحريف قرآن شدهاند، و بعضى مانند شيخحرّ عاملى،
منكر تحريف قرآن شده است. بعضى قائل به وجوب عينى نماز جمعه هستند و بعضى، منكر
وجوب آن هستند.[4] به گفته علّامهمجلسى:
محدّثان هم
نوعى اجتهاد را دارند كه از آنان نيز خطا و صواب واقع مىشود و هيچ چارهاى از
نوعى از اجتهاد ندارند.[5]
به گفته
كاشفالغطاء:
منكر اجتهاد،
در اسم اجتهادْ مخالف است، نه در حكم آن؛ زيرا به صرف اين كه
[1]. الفوائد الطوسية، ص 409؛ كتاب الوافى، ج 1، ص 261، ذيل ح 201.