اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 354
يكى از تفاوتهاى مهم اخباريان با مجتهدان، در اصل اجتهاد است. به
گفته وحيد بهبهانى: مناط فرق بين اخبارى و مجتهد، نفس اجتهاد است. كسى كه عملكردن
به ظنّ را جايز بداند، مجتهد است و شخصى كه عدم جواز را ادّعا كند و بگويد كه عمل
بايد از روى علم و يقين باشد، اخبارى است.[1]
شيخحرّ
عاملى، اجتهاد و استنباط را از بزرگترين مهمّات مىداند؛ چراكه تمام احكام شرع،
بر آن بنا نهاده مىشود.[2] قبل از آن كه به ادّله
اخباريان و مجتهدان پرداخته شود، مناسب است كه معناى اجتهاد را از نظر لغوى،
اصطلاح فقها، حكم شرعى اجتهاد، و محل نزاع و اختلاف بين طرفين بيان كنيم و سپس به
ادلّه آنان بپردازيم.