اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 295
يك. بسيارى از متكلّمان و اخباريانى كه مىگويند: «پذيرش اصول دين
بايد يقينى باشد»، بر اين باورند كه چون تقليد از غيرمعصوم، باعث يقين نمىشود، پس
تقليدكردن در اصول دين، جايز نيست. شيخطوسى مىگويد:
ما دليل عقلى
و شرعى از كتاب و سنّت بر بطلان تقليد در اصول دين داريم، و شخص عامى بايد مانند
عالم در اصول و عقليات، معرفت پيدا كند. و اگر كسى قدرت ندارد كه علم تفصيلى و يا
اجمالى پيدا كند، به منزله بهايم است و تكليفى ندارد.[1]
در اين
رويكرد، دو مبنا وجود دارد كه هردو، محل اختلاف است: يكى لزوم كسب علم و يقين، و
ديگرى عدم حصول يقين از راه تقليد؛ امّا برخى، هردو يا يكى را نپذيرفتهاند.
دو. به نظر
برخى، تقليد در اصول دين، جايز است؛ خواه از آن، علم و يقين حاصل شود و يا نشود.[2]
سه. برخى
ديگر بر اين باورند كه تقليد در اصول عقايد، در صورتى جايز است كه مقلِّد را به
علم و يقين برساند.[3] اين نظر، با مبانى اصولى،
سازگار است و شگفت است كه برخى از اصوليان، با اين كه حجّيت قطع را ذاتى مىدانند،
قطع ناشى از تقليد را نمىپذيرند![4] از اين روست كه سيّد خويى،
به پيروى از شيخانصارى مىگويد:
[2]. اين قول را ميرزاى قمى به جماعتى از جمله خواجه نصيرالدين طوسى داده
است( قوانين الاصول، ج 2، ص 173). غزالى، آمدى، محقّق حلّى و شهيد ثانى نيز آن را
به حشويه و تعليمه نسبت دادهاند( المستصفى، ج 2، ص 462؛ الإحكام فى اصول الأحكام،
ج 4، ص 229؛ معارج الاصول، ص 277؛ حقائق الإيمان، ص 59).
[3]. مانند: مقدّس اردبيلى و سيّد صدر( شارح الوافيه)( ر. ك: مجمع
الفائدة و البرهان، ج 2، ص 183؛ قوانين الاصول، ج 2، ص 173؛ فرائد الاصول، ج 1، ص
554).
[4]. شيخانصارى، نخست، نظر مشهور را نقل مىكند كه:« علمِ معتبر در اصول
عقايد، علمى است كه از روى استدلال و نظر باشد»( فرائد الاصول، ج 1، ص 553) و سپس
مىگويد:« اقوا آن است كه قطع و يقين اگر از تقليد هم حاصل مىشود، كفايت مىكند؛
زيرا دليلى نداريم كه غيراز معرفت و تصديق و اعتقاد، چيز ديگرى معتبر باشد ... با
اين كه خودِ نظر و استدلال به ادلّه عقليه نيز افاده جزم و قطع نمىكند»( همان، ص
574). در جاى ديگر نيز آورده:« و وقتى معرفتْ حاصل شد، وجوب تحصيلِ نظر و استدلال،
ساقط مىشود ... و كسى كه عاجز از تحصيل علم و يقين است و تقليد كند، در آخرتْ
معذور است»( همان، ص 584).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 295