اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 294
مفتى، مستند به محكمات كتاب و روايات ائمّه (عليهم السلام) باشد، نه
بر اساس اجتهاد، تقليد از وى جايز است. با اين تفصيل كه برخى مانند: شيخحرّ عاملى،
فيضكاشانى، شيخحسين كركى، علّامهمجلسى و شيخ عبدالله سماهيجى،[1]
اسم آن را «تقليد از امام» مىگذارند و برخى چون: شيخيوسف بحرانى،[2]
آن را «تقليد از فقيه يا مفتى» مىنامند. اين، بدان روست كه به گمان بسيارى از
اخباريان، علم و يقين در عقايد، بايد از سخنان اهلبيت (عليهم السلام) به دست آمده
باشد.[3] شيخحرّ عاملى مىگويد:
تقليد در
اصول دين و فروع آن، جايز نيست، و احاديث متواتر، گوياى آن است كه به ائمّه معصوم
(عليهم السلام) و احاديث آنان- كه راويان موثّق روايت مىكنند و يا در كتب معتمده
است-، رجوع كنيد و به اين، تقليد نمىگويند.[4]
مبانى بحث
بحث تقليد در
اعتقادات، از يك نگاه، مبتنى بر پاسخ اين سؤال است كه آيا از تقليد، قطع و يقين
حاصل مىشود يا نه؟[5] و از نگاهى ديگر، بر اين
مبنا استوار است كه آيا تقليد، موجب يقين مىشود يا نه؟ و از جهتى نيز مبتنى بر
اين است كه آيا در اعتقادات، دليل نقلى حجّت است يا عقلى؟ از اين رو، چند قول در
مسئله گفته شده است:
[1]. الفوائد الطوسية، ص 324؛ كتاب الوافى، ج 1، ص 240؛ هداية الأبرار، ص
300؛ مرآة العقول، ج 1، ص 183؛ ميراث اسلامى ايران، ج 4، ص 386.