اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 293
«راسخون در علم»،[1] اهلبيت پيامبر (ص) است. پس
هرچه را كه نمىدانيم، بايد از آنان بپرسيم و به اقتضاى آيات ديگر،[2]
دستور داريم كه از پيامبر و اهلبيتش- كه تمام معارف و احكام و علوم قرآن و آثار
خود را نزد آنان به وديعه گذاشته است-، اطاعت كنيم. همچنين از آنجا كه اين گونه
آيات، همگى عام و مطلقاند، اين وجوب، منحصر به موضوع خاصّى نيست. پس در اصول و
فروع دين و امور معاش و معاد و ديگر امور، فرمانبردارى از آنان واجب است.[3]
3. دليل ديگر
اخباريان، سيره شيعيان و اصحاب ائمّه (عليهم السلام) است كه به ادّعاى اخباريان،
مرجع آنان در عقايد و اعمال، نصوصى بوده است كه يا مستقيم از ائمّه (عليهم السلام)
مىشنيدند، و يا به واسطه افراد ثقهاى كه به سخنشان اعتماد بود. هرگاه هم خبر
واحدى از ائمّه نقل مىشد كه قرينهاى علمآور نداشت، آن را از باب شبهات
مىدانستند و در موضوع آن خبر، احتياط مىكردند.[4]
تقليد در
اصول دين
آيا تقليد در
اصول عقايد، جايز است؟ بر پايه نظر مشهور ميان شيعه، جايز نيست.[5]
همان گونه كه پيش از اين بيان شده به گمان برخى از اخباريان، اگر حكم
[1]. وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ
إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ( سوره آل عمران، آيه 7).
[3]. ر. ك: الفوائد المدنية، ص 129؛ الفوائد الطوسية، ص 413؛ الوافى، ج
1، ص 12؛ مرآة العقول، ج 1، ص 100؛ رسالة فى الإعتقادات، علّامهمجلسى، ص 5- 6.
شيخحرّ عاملى نيز در إثبات الهداة( ج 1، ص 107)، در باب« وجوب الرجوع إلى الأدلّة
النقلية فى تحصيل المعارف التفصيلية»، آيات و روايات بسيارى را در اين باره ذكر
كرده است.
[5]. قوانين الاصول، ج 2، ص 173. نيز ر. ك: تمهيد الاصول فى علم الكلام،
ص 4؛ الإقتصاد و الإرشاد إلى طريق الإجتهاد( رسائل الشهيد الثانى، ج 2)، ص 754؛
الفوائد الطوسية، ص 324؛ قواعد المرام فى علم الكلام، ص 29؛ معارج الاصول، ص 277؛
شرح باب حادىعشر، ص 4؛ القواعد و الفوائد، ج 1، ص 319، قاعده 113؛ رسائل المحقّق
الكركى، ج 1، ص 80.
شيخمفيد( در سلسلة مؤلَّفات
الشيخ المفيد: تصحيح الإعتقاد، ج 5، ص 72) ادعاى اتفاق و وحيد بهبهانى( در الفوائد
الحائرية، ص 456) ادعاى اجماع كردهاند و صاحب معالم( معالم الدين، ص 243) به
جمهور علماى اسلام نسبت داده است. اين، گذشته از مستندات قرآنى و روايى آنان است.
با اين حال، عدّه كمى همچون: حسن بصرى و حشويه، تقليد را در اصولى همانند وجود
صانع و نبوّت و عدل نيز تجويز كردهاند و يا حتّى قائل به وجوب تقليد در اين باب
شدهاند( ر. ك: حقائق الإيمان، ص 59؛ الأنوار النعمانية، ج 1، ص 6؛ شرح المواقف، ج
8، ص 372).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 293