اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 287
طريق خداشناسى، صرف عقل است و در اين جا، سمع نمىتواند دليل باشد؛
زيرا سمع، وقتى دليل بر چيزى مىشود كه انسان [پيشتر]، خدا را شناخته باشد و
بداند كه «او حكيم است و كار قبيح انجام نمىدهد و دروغگويان را تصديق نمىكند». و
قبل از آن كه شناخت خداوند به اين گونه حاصل شود، سمع، دليل شمرده نمىشود. پس ما
اين سخن را- كه برخى از اصحاب ما گفتهاند: «معرفتخدا، از قول امام استفاده
مىشود»- رد مىكنيم؛ چراكه شناخت امام (ع)، مبتنى بر معرفت خداوند است.[1]
شيخطوسى نيز
در اين باب، تقليد را اگرچه مُحق باشد، روانمىداند و در بيانى همانند سيّد
مىگويد:
سخن پيامبران
نمىتواند راهى به سوى معرفت خداوند باشد؛ زيرا پذيرش راستْگفتارى و درستْكردارى
پيامبران، بر شناسايى خداوند و توحيد و يكتا دانستن او پايهگذارى شده است. پس
چگونه مىتوان اصل را از طريق فرع شناخت؟![2]
به اعتقاد
ابنميثم (شارح نهجالبلاغه)، حجّيت قول معصوم، متوقّف بر معرفتخداست و اگر
معرفتخدا هم متوقّف بر قول معصوم باشد، دور لازم مىآيد.[3]
آسيبشناسى
دلايل عقلى
يكى از
مهمترين ايرادهايى كه به شيوه متكلّمان در استدلال عقلى وارد شده، مبتنى بر اين
ادّعاست كه تعارضات و اختلافات بسيارى در آرا و فتاواى ايشان وجود دارد و
اخباريان، همين را نشانه بىاعتبار بودن روشهاى عقلى آنان گرفتهاند. روشن است كه
چنين اختلافى اگر در اصول عقايد باشد، پذيرفتنى نيست و
[1]. جوابات المسائل الرازية( رسائل الشريف المرتضى، ج 1)، ص 127.
[3]. قواعد المرام فى علم الكلام، ص 30. وى در جاى ديگر، قائل به تفصيل
ميان معرفتخدا با توحيد و وحدانيت خداوند مىشود و مىگويد:« با نقل نمىتوان علم
به وجود صانع پيدا كرد؛ زيرا دور لازم مىآيد؛ ولى توحيد و وحدانيت خداوند، هم با
عقل حاصل مىشود و هم با نقل»( همان، ص 4).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 287