اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 283
اخباريان و اصوليان و متكلّمان، ظن و گمان در اينباره كفايت
نمىكند.[1] پس از ايمان به وجود خداوند،
شناخت او نيز به صورت اجمالى، واجب است،[2]
چه اين وجوب را همانند معتزله و اماميه، عقلى بدانيم، و چه رأى اشاعره را بپذيريم-
كه گفتهاند: وجوب معرفتالله، سمعى و نقلى است،[3]
امّا درباره راه رسيدن به اين شناخت، اختلاف است.
متكلّمان بر
اين اعتقادند كه عقل در معرفت مبدأ، مستقل است[4]
و بايد از راه تفكّر و تأمّل، به اين معرفت رسيد؛[5]
امّا اخبارىها عقيده دارند كه علم و يقين در شناخت خداوند و ديگر اصول دين، بايد
از آثار اهلبيت (عليهم السلام) و با مراجعه به گفتار آنان بهدست آيد.[6]
مجلسى اوّل (م 1170 ق) نيز صراحتاً روش متكلّمان را بيهوده خوانده است:
براى شناخت
خدا، ادلّه بسيارى فوق حدوحصر، در قرآن و اخبار ائمّه اطهار آمده، و خود اين آيات
و اخبار، كافى است و احتياجى به كتب متكلّمان نيست.[7]
محمّدامين
استرآبادى (م 1036 ق)- كه راه معرفت و علم به اصول عقايد را منحصر در كلمات
معصومان (عليهم السلام) مىداند-، معتقد است:
در عقايد،
جايز نيست به مقدّمات عقليهاى تمسّكشود كه عادتاً در آنها خطا
[1] 1. رسائل الشريف المرتضى، ج 1، ص 211؛ رسائل الشهيد الثانى، ج 2، ص
757؛ فرائد الاصول، ج 3، ص 324؛ الفوائد الطوسية، ص 324.
[2]. تمهيد الاصول فى علم الكلام، ص 3؛ نهج الحق و كشف الصدق، ص 51.
[3]. مهمترين دليل اين وجوب، سپاسگزارى در برابر نعمتهاى ظاهرى و
باطنىِ فراوانى است كه خداوند به ما داده، و اگر به نعمتهايش اعتراف نكنيم و
رضايش را به دست نياوريم، سزاوار ملامت خواهيم بود( ر. ك: حقائق الإيمان، ص 59).
[4]. گرچه در شناخت معاد، مستقل نيست( رسائل الشهيد الثانى، ج 2، ص 754).
[6]. راه صواب، ص 3- 5؛ الوافى، فيض كاشانى، ج 1، ص 11. وى مىگويد:«
تنها راهِ رسيدن به معرفت در اصول عقايد، احاديث اهلبيت( عليهم السلام) و
فراگرفتن آثارى است كه از ائمّه نقل كردهاند».