اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 256
2. توقيفى بودن احكام
گذشته از
ناتوانىهايى كه براى عقل برشمرديم، بسيارى از اخباريان[1]
تصريح كردهاند كه احكام شرعى نيز توقيفى است و فقط بايد از معصومان (عليهم
السلام) شنيده شود. آنان از برخى روايات، استفاده مىكنند كه عقل نمىتواند مستند
احكام شرعيه واقع شود و در استنباط احكام شرعى (اعم از وجوب، استحباب، كراهت،
تحريم، اباحه، شرطيت، سببيت و مانعيت)، جايگاهى براى عقل وجود ندارد. پس شريعت،
توقيفى است و احكام دين را فقط از معصومان (عليهم السلام) بايد شنيد.[2]
3. روايات
دال بر بىاعتبارى عقل
برخى ادّعا
كردهاند كه شمار روايات در نكوهش عقل، از حدّ تواتر نيز گذشته است.[3]
تعدادى از اين دسته روايات را در بخشهاى ديگر نيز آوردهايم، مانند: بحث درستى يا
نادرستى اجتهاد، حجّيت ظن. در مبحث ملازمه بين حكم و عقل و شرع نيز رواياتى خواهد
آمد. اينك به ذكر چند نمونه شايان توجه، بسنده مىكنيم:
يك.
اميرمؤمنان على (ع) مىفرمايد:
همانا مؤمن،
دينش را از رأى خود نمىگيرد، بلكه هرآنچه از جانب خداوند آمده، آن را برمىگيرد.[4]
دو. ابانبن
تغلب از امام صادق (ع) درباره ديه زنى پرسيد كه مردى يك انگشت او را قطع كرده
باشد. آن حضرت فرمود: «ده شتر». ابان ديه بريدنِ دو انگشت آن زن
را پرسيد.
حضرت فرمود: «بيست شتر». سؤال كرد كه سه انگشت چه مقدار؟ فرمود: «سى شتر». سپس
پرسيد: «اگر چهار انگشت آن زن را قطع كند، چه مقدار ديه