اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 255
بديهى خويش، تنها به كلّيات موضوع معرفت مىيابد و جزئيات آن را
نمىفهمد؛[1] حالْآن كه احكام شرعى، هم به
كلّيات اشيا نظر دارند و هم به جزئيات آنها. احكام شرعى، مجموعهاى از امور فرعى
و جزئىِ گوناگونى هستند كه در يك امر كلّى عقلى گردنمىآيند و بايد تكتك آنها را
ملاحظه كرد.[2] پس دليل عقلىاى كه مقدّماتش
قطعى است و حجّيت دارد، از ادراك احكام شرعى و شناخت فروع فقهى، ناتوان است. و
آنچه در فروع فقهى وجود دارد، دليل عقلىاى است كه مقدّمات ظنّى دارد و نه تنها
موجب قطع نيست، كه بدون دليل نقلى، حتى اطمينان خاطر نيز نمىآورد و نهايت كاركردش
فقط افاده ظن است، كه دليلى بر حجّيت چنين ظنّى نداريم. حتى به گفته مرحوم مجلسى،
اين نوع دليل عقلى در احكام شرعى، حتى افاده ظنّ و وهم نيز نمىكند.[3]
مهمترين
دليلى كه غالب اخباريان بدان تمسّك كردهاند تا اثبات كنند كه ما از اين نوع حكم
عقلى، قطع و يقين پيدا نمىكنيم، اختلاف عقلا و حتى دانشمندان علوم مختلف در
موضوعات گوناگون است؛ با اين كه مستند همه آنان، همين نوع دلايل عقلى بوده است.[4]
سيدنعمة الله جزايرى مىگويد:
هيچ دليل
عقلىاى را نمىبينيد كه مورد قبول همه عقلا باشد. حتى نسبت به واجبالوجود نيز
چنين دليلى را پيدا نمىكنيد؛ چراكه همه دلايلى كه [متكلّمان] ذكر كردهاند،
مبتنى بر ابطال تسلسل است، و اين هم خالى از حرف و حديث نيست. پس وقتى براى اين
مطلب مهمّ، دليلى نداريم كه مورد اتّفاق همه عقلا باشد، حالِ ادلّه ديگرى كه بر
مسائل فقهى و غيرفقهى اقامه شده، مشخّص و روشن مىشود.[5]
[1]. براى نمونه، عقل راهى براى پى بردن به اين احكام ندارد كه: خوردن
گوشت خوك و شراب قبيح و ازدواج با محارم، حرام است، و مباشرت با همسر در ايام عادت
ماهانه، قبح دارد.