اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 246
2. از اين گذشته، پيروان مكتب اجتهاد،[1]
دلايل عقلى را از جهتى ديگر، به چند دسته تقسيم كردهاند. اصل اين دستهبندى، از
محقّق حلّى است و ديگران يا آن را پذيرفتهاند و يا قدرى تكميل كردهاند.
محمّدامين استرآبادى كه از احياگران اخباريگرى است، دليل عقل را به همين روش،
تقسيم كردهاست.[2] مرحوم مظفّر، اين دستهبندى
را خام مىداند و برخى از انواع مندرج در آن را اساساً دليل عقلى نمىداند، مانند
فحواى خطاب كه به گفته او، از ظواهر لفظى است و بايد در مباحث الفاظ و حجّيت ظواهر
بيايد و نه در شمار دلايل عقلى.[3]
بر اساس اين
دستهبندى، دليل عقلى يا متوقّف بر خطاب شرعى هست و يا نيست، و هريك از اين دوقسم
نيز به چند نوع تقسيم مىشوند، بدين شرح:
دسته اوّل:
حكم عقلىاى كه توقّف بر خطاب شرعى دارد. دليل چنين حكمى، خود به سه قسم تقسيم
مىشود:
1. لحن خطاب
و سربسته سخن گفتن كه قرينه عقلى بر حذف لفظ داشته باشد.[4]
[1]. ر. ك: المعتبر فى شرح المختصر، ج 1، ص 31- 32؛ ذكرى الشيعة، ج 1، ص
52- 54؛ طريق استنباط الأحكام، ص 16- 17؛ مطارح الأنظار، ج 2، ص 319؛ مناهج
الأخبار فى شرح الإستبصار، ج 1، ص 5؛ أعيان الشيعة، ج 1، ص 159.
[4]. مانند حذف لفظ« لَهُ» و« ضَرَبَ» در اين كلام خداوند متعال: وَإِذِ
اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بّعَصَاك الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ
اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً؛ هنگامى كه موسى براى قوم خود در پى آب برآمد، پس[ بدو]
گفتيم:« با عصاى خود، بر آن تختهسنگ بزن». پس[ او هم زد، و] ناگهان، دوازده چشمه
از آن جوشيدن گرفت( سوره بقره، آيه 60).
[5]. مثل اين دليل عقلى كه چون بر اساس آيه 23 سوره اسراء: فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍ، گفتنِ« افّ» خطاب به پدر و مادر جايز نيست،
پس توهين و كتك زدن آنها سزاوارتر به عدم جواز است؛ هرچند در آيه، درباره اين
موارد سخنى گفته نشده است.
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 246