اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 228
2. اين ادّعا كه ظواهر قرآن از متشابهات است، ادّعايى بىدليل است؛
زيرا اطلاق متشابه بر ظواهر، نه صدق عرفى دارد و نه صدق لغوى؛ بلكه صحّت سلب دارد
و صحيح است گفته شود: «ظواهر، از متشابهات نيست».[1]
از اين روست
كه برخى چون فاضل مقداد[2] و فاضل تونى،[3]
ظواهر آيات را از محكمات قرآن مىشمارند؛ زيرا به گفته شيخ طوسى، محكم آن است كه
تنها از ظاهر لفظ، مراد متكلّم فهميده شود و در شناخت مراد او، احتياجى به قرينه
نباشد؛[4] ولى متشابه آن است كه از ظاهر
كلام، مراد گوينده فهميده نشود و احتياج به قرينه باشد،[5]
مانند لفظ مشترك و مجمل.[6] متشابه را از اين جهت متشابه
گفتهاند كه ممكن است معنايى كه اراده شده، با معناى ديگرى غيراز معناى مراد،
اشتباه شود.[7] پس منظور از متشابهات، آياتى
است كه مراد از آنها روشن نيست و در باره معناى آيه،
دو احتمال يا
بيشتر وجود دارد.[8] پس ظواهر آياتى كه احتمال
معناى خلاف ندارد، از محكمات قرآن است. بر اين اساس، محكمات، هم شامل نصّ مىشود و
هم ظاهر.[9]
[1]. فرائد الاصول، ج 1، ص 154؛ كفاية الاصول، ج 3، ص 208.
[5]. تفسير التبيان، ج 1، ص 9- 10 و ج 2، ص 394- 395.
[6]. علىبن ابراهيم نيز با شيخطوسى همعقيده است و متشابه را آن
مىداند كه يك لفظ، معانى متفاوت داشته باشد، ازقبيل لفظ فتنه كه در قرآن به چندين
معنا به كار رفته است( تفسير القمّى، ج 1، ص 7).
[7]. وى اين دو آيه را نمونه متشابهات دانسته است: يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ( سوره زمر، آيه 56 و 67).
[8]. مثلًا آيا مراد از« جنبالله» در آيه يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ، قرب الهى است، يا به معناى جانب و طريقى است
كه منجر به رضاى خدا مىشود و من در پيمودنش كوتاهى كردهام؟( مجمع البيان، ج 8، ص
365).
[9]. محقّق حلّى، نراقى، وحيد بهبهانى، آخوند خراسانى و آقابزرگ تهرانى،
به اين مطلب تصريح كردهاند( ر. ك: المعتبر فى شرح المختصر، ج 1، ص 28؛ مناهج
الأحكام و الاصول، فصل 12؛ الفوائد الحائرية، ص 285؛ كفاية الاصول، ج 3، ص 208؛
الذريعة، ج 4، ص 232، ش 1163).
اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 228