اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 223
محمّد تقى مجلسى،[1] فاضل تونى[2]
و شيخيوسف بحرانى.[3]
3. نفى
حجّيت همه آيات
دسته سوم،
افرادى هستند كه عمل به هريك از آيات را مشروط به تأييد اهل بيت مىدانند. آنان
اعتقاد دارند كه عمل به هيچآيهاى از قرآن- خواه نصّ بوده باشد و يا ظاهر، درباره
احكام نظرى باشد و يا نباشد-، جايز نيست، مگر آن كه حديثى در باره آنوارد شده
باشد. طبق اين نظر، منبع احكام، فقط اخبار است و آيات قرآن ظهورى براى ما ندارند.
به گفته كاشف الغطا، بسيارى از اخباريان، تمام آيات قرآن را مجمل و متشابه
مىدانند و حتى اجازه نمىدهند كه بدون روايات، الفاظى از قرآن را تفسير كنيم.[4]
از اين دستهاند:
- عبداللهبن
صالح سماهيجى (م 1135 ق) كه تمام قرآن را متشابه مىداند؛[5]
- شارح
الوافية سيدصدرالدين قمّى همدانى (زنده در 1155 ق) كه مخاطب قرآن را فقط ائمّه
معصوم (عليهم السلام) مىداند؛[6]
- سيدميرزا
جزايرى صاحب كتاب جوامع الكلم، كه عقيده داشت حتّى در فهم قُلْ هُوَ
اللَّهُ أَحَدٌ نيز احتياج به حديث داريم؛ چراكه ما معناى «احديت» و فرق بين «واحد»
و «احد» را نمىدانيم.[7] اين در حالى است كه شيخطوسى
اين آيه شريف را از محكمات مىشمارد[8] و فاضل مقداد از نصوص.[9]
[1]. لوامع صاحبقرانى، ج 1، ص 22؛ ريحانة الأدب، ج 5، ص 198.