اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 208
اربعه يافتهايم؛ بخصوص الفقه الرضوى[1]
كه مشتمل بر احكام بسيارى است كه در كتب اربعه و غيرآنها نيامده است.[2]
به هر حال،
در پىِ چنين تلاشها و تذكّراتى بود كه بسيارى از آثارِ فراموششده، ارزش واقعى
خود را بازيافتند و احاديث مندرج در آنها نيز همانند كتابهاى نامور، به كار
گرفته شد. نقش اخباريان در اين فرآيند، بيش از ديگران بود.
رويكردى
شگفت
گفتيم كه
متأخّران، غير از كتب اربعه و كتب مشهور، به اخبار ديگر آثار حديثى اعتماد نداشتند
و آن كتابها را يكسره رها كرده بودند. گويا در واكنش به همين بىاعتنايى و تفريط
بود كه برخى از اخباريان، پاى در مسير افراط نهادند و افزون بر شناساندن و احياى
آن كتب مهجور، قائل به اعتبار مطلق همه احاديث كتب روايى شدند. شگفتْ اين كه برخى
به معتبر شمردنِ همه اين كتب نيز بسنده نكردهاند و اقوالى را هم كه در كتب فقهى
آمده و قائل آنها نامعلوم است، معتبر مىدانند. صاحب تفسير نورالثقلين مىگويد:
ممكن است آن
قول، فرموده حضرت بقيةالله باشد و ايشان آن را در بين اقوال علما انداخته تا اجماع
بر خطا نكنند.[3]
دلايل
اعتبار كتابهاى ديگر
صاحب حدائق
براى معتبر بودن كتابهاى حديثى غيراز كتب اربعه، قرائن و شواهدى را ذكر كرده است[4]
كه خلاصه آنها چنين است:
كسى كه به
مصنّفات پيشينيان نظرى بيندازد و از سيره و روش آنان اطلاع داشته باشد، اطمينان
مىيابد كه تا صحّت حديثى مورد تأييدشان نبود، آن را نقل
[1]. مرحوم مجلسى نيز الفقه الرضوى را از كتب معتبر مىداند(
بحارالأنوار، ج 1، ص 11)؛ ولى در نزد شيخحرّ عاملى ثابت نشده كه اين كتاب از آثار
معتمد باشد و لذا از آن نقل روايت نمىكند( هداية الامّة، ج 8، ص 550).