اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 179
است، نمىتوان پذيرفت كه دليل آن حكم، قطعى است؛ بلكه دليلى ظاهرى
است.[1] پس اگر واقعهاى دليل خاصّ
نداشته باشد، حكم شرعى آن بهحسب ظاهر، نفى آن حكم است؛ چراكه وقتى شرعى آمد و در
يك مورد حكمى نبود، حكم شرعىاش نفى حكم است؛ يعنى همان برائت اصلى باشد.[2]
اينك به
دلايلى مىپردازيم كه اخباريان به استناد آنها ادّعا كردهاند كه در احكام شرعى،
بايد علم و يقين داشته باشيم و دليل ظنّى كفايت نمىكند. محمّدامين استرآبادى
دوازده دليل[3] و شيخحرّ عاملى 43 دليل
آوردهاند.[4] البته عدّهاى از اخباريان
نيز با ردّ سخن محمّدامين استرآبادى و شيخحرّ عاملى، عملكردن به ظنّ خاصّ را
تجويز كردهاند.[5] از جمله فاضل تونى مىگويد:
ظنّ از اين
جهت كه ظنّ است، مناط احكام شرعى نيست؛ ولى ظنّى كه ناشى از كتاب يا حديث صحيح
باشد- كه شرعاً اعتبارش ثابت شده و به آن ظنّ خاصّ مىگويند-، مناط احكام شرعيه
است.[6]
به هرحال،
اخباريانى كه عمل به ظن را جايز نمىداند، ادّله بسيارى اقامه كردهاند كه
مهمترين آن دلايل را در سه عنوان مىتوان بيان كرد:
يك. نهى از
عمل به غير علم در آيات
از مهمترين
دلايل اخباريان، آيات[7] و رواياتى است كه ظن و گمان
را نوعى حدس و تخمين مىشمارند و عملكردن به ظن و به هرچه غيراز علم را جايز
نمىدانند. البته با افزودن اين مقدّمه كه به گمان اخباريان، حكمكردن بر اساس
اجتهاد و فتوا دادن بر اساس دليل ظنّى، از مصاديق اين آيات است. آياتى مانند: