اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 162
حضرت پيامبر خدا (ص) با براق رفت و در سوره اسراء به آن اشاره شده،
«جسمانى» بوده است. وى در اين باره، ادّعاى عدم خلاف بين اماميه مىكند و حتى آن
را از ضروريات مذهب اماميه مىداند.[1]
از ديگر آثار
اوست: شرح الباب الحادى عشر، به فارسى؛ البرهان المتين، در نبوّت خاصّه؛ و الدّرة
البيضاء فى تحقيق معنى البداء.[2]
شيخيوسف
بحرانى (1107- 1186 ق)
شيخيوسفبن
احمدبن ابراهيمبن احمدبن صالح بحرانى، معروف به «صاحب حدائق»، محدّثى متبحّر بود
كه از جهت مكارم اخلاق و بهويژه اخلاص در علم و عمل، به مرتبه بالايى رسيده بود.[3]
زادگاهش قريه «ماحوز» در يك فرسخى جنوب غربى منامه، مركز بحرين بود. در كودكى،
پدرش شيخاحمد بحرانى (م 1131 ق) تربيت علمى او را بر عهده گرفت و كتابهاى ادبى
را به او آموخت.[4] وى برخلاف روش پدرش شيخاحمد
بحرانى كه مردى دانشمند و پيرو مسلك مجتهدان بود،[5]
شيوه محمّدامين استرآبادى را پسنديد و به مسلك اخبارى گرايش پيدا كرد، هرچند مانند
او تندروى نداشت، بلكه از اخباريان معتدل بود.[6]
زندگى محدّث
بحرانى با حوادث مهمّى همراه بود كه باعث شد از اين شهر به آن شهر روانه شود. با
اين همه، تلاش و كوشش علمى را رها نكرد. تحصيلات خود را دو سال در قطيف و حدود شش
سال در بحرين نزد اساتيد خود ادامه داد و سپس به علّت آشفتگى اوضاع داخلى بحرين،
روانه ديار عجم شد. پس از اقامت كوتاهى در كرمان، به شيراز رفت و مورد احترام
ميرزامحمّد تقىخان، حاكم شيراز واقع شد و چند سال با آرامش، به تدريس و تأليف و
اقامه جمعه و جماعت