اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 160
اطلاق نمىشود تا رجوع به او واجب باشد. بله؛ اگر آن مجتهد اطلاع بر
حديثى در آن زمينه داشته باشد كه به گوش سائل نرسيده باشد؛ و يا آن حديث هم به گوش
سائل رسيده، ولى در حلّ آن حديث، اشكالى برايش پيش آمده كه خود او نمىتواند آن را
حلّ كند و آن مجتهد مىتواند آن اشكال را حلّ كند، در اين صورت نيز رجوع به او
واجب مىشود.[1]
نيز در رساله
الدمعة من عين المانع من صلاة الجمعة، به ردّ فاضل هندى پرداخته كه در كشف اللثام
نماز جمعه را در زمان غيبت، حرام دانسته؛[2]
حالْآن كه سماهيجى آن را واجب عينى مىداند.[3]
سيد
صدرالدين قمى (م 1155- 1160 ق)
سيد صدرالدين
محمّدبن سيّد باقر رضوى قمى همدانى، از علماى بزرگ در دوران فترت، ميان
علّامهمحمّد باقر مجلسى (1037- 1110 ق) و استاد كل وحيد بهبهانى (1118- 1205 ق)
است. برخى او را اصلًا اهلمشهد دانستهاند كه چون در هر كدام از شهرهاى اصفهان،
قم و همدان، مدّتى مشغول تحصيل و درس و بحث بوده، به صدرالدين رضوى اصفهانى قمى
همدانى شهرت يافته است. با اين حال، او را از اعلام قم دانستهاند. درگذشت وى را
در 65 سالگى بيان كردهاند[4] و چون وحيد بهبهانى در رساله
اجتهاد و تقليد كه در سال 1155 ق، در بهبهان تأليف كرده، همه جا پس از اسم استادش
«دامظلّه» آورده، معلوم مىشود كه وى در آن هنگام زنده بوده است.[5]
پس احتمالًا در حدود سال 1160 ق، وفات كرده است.[6]
سيد صدرالدين
در اصفهان، فقه و اصول را از آقاجمال خوانسارى (م 1121 ق) و ديگران آموخت. سپس تا
زمان فتنه افغان، به ارشاد و تدريس در قم
[1]. الذريعة، ج 24، ص 353، ش 1904؛ روضات الجنات، ج 4، ص 249- 250.