اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 153
خود جزائر برگشت؛ ولى در پىِ نزاع والى بصره با وزير عثمانى والى
بغداد، به هويزه و سپس به شوشتر آمد و ضمن پذيرش منصب قاضىالقضاتى و شيخالاسلامى
و امامت جمعه، تعليم و تدريس را در آنجا ادامه داد تا سال 1112 ق، كه هنگام
بازگشت از زيارت ثامن الحجج (عليهم السلام)، در نزديكى پلدختر وفات كرد و همانجا
به خاك سپرده شد.[1]
سيّد نعمة
الله جزايرى، اهل تأليف بود و در زمينههاى گوناگون؛ بهويژه شرح اخبار و احاديث
اهل بيت (عليهم السلام)، بيش از پنجاه اثر آفريد كه برخى داراى چندين مجلّد است.[2]
مهمترين آثار او، عبارتاند از:
- الانوار
النعمانية، كه در چهار جلد چاپ شده است.
- منبع
الحياة فى حجّيته قول المجتهدين من الأموات، شامل دو بحث: حجّيت قول مجتهد مرده، و
تقسيم مردم به دو گروه مقلّد و مجتهد.
- الهداية فى
الفقه، رساله عمليهاى در طهارت و نماز.
- مقامات
النجاة، در شرح اسماءالحسنى و دربردارنده فوائدى لطيف است. جلد اوّل آن را تا حرف
«ضاد» به اتمام رسانده بود كه استادش علّامهمجلسى، به سبب مطالب عرفانى و اشعارى
كه به مذاق عرفا در آن بود، او را از اتمام كتاب نهى كرد.
- عقود
المرجان يا حواشى القرآن، تفسيرى كه در حواشى قرآن مجيد نوشته است.
- غاية
المرام، شرح جديد و مختصر او بر تهذيب الأحكام شيخطوسى، كه پس از شرحى مفصّل به
نام مقصود الانام به تأليف آن پرداخت.[3]
وى علاوه بر
شرح تهذيب شروح ديگرى هم بر اخبار دارد مانند: كشف الأسرار فى شرح الإستبصار (كه
در سه مجلّد به چاپ رسيده). همچنين، بر هريك از اين كتابهاى روايى نيز شرح نوشته
است: روضه كافى، عوالى اللآلى، توحيد صدوق، عيون أخبارالرضا (ع)، الإحتجاج طبرسى،
و صحيفه سجّاديه.[4]
[1]. أعيان الشيعة، ج 15، ص 133- 134، ش 10625؛ طبقات أعلام الشيعة، ج 6،
ص 786؛ الإجازة الكبيرة، ص 70؛ روضات الجنات، ج 8، ص 159.