اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 127
حجّت نمىداند و با حجّيت استصحاب نيز مخالف است؛ و همچون اخباريان،
تقليدكردن از ميت را جايز مىداند.[1]
برآورد كلّى
اين رويكردها، نشان مىدهد كه او فردى اصولى، با مشربى خاصّ و مستقل بوده است كه
در برخى از موارد، به اخباريان نزديك مىشده و هرچند تمايل به اخباريگرى داشته، در
بسيارى از فتاواى خود، با اخباريان مخالفت كرده است. براى نمونه، اجماع را حجّت
مىداند؛ تقسيم چهارگانه اخبار را به صحيح و موثّق و حسن و ضعيف، قبول دارد؛ ظواهر
قرآن را به تنهايى حجّت مىداند؛ خبر واحد بدون قرينه را حجّت نمىداند؛[2]
احاديث كتب اربعه را قطعىالصدور نمىداند، هرچند با شرايطى آنها را حجّت مىداند؛[3]
و بر خلاف بيشترِ اخبارىها كه نماز جمعه را در زمان غيبت كبرا واجب مىدانند، او
آن را حرام مىداند و رسالهاى نيز در حرمت آن مىنويسد.[4]
مهمترين
آثار فاضل تونى عبارتاند از:
1. الوافية
فى اصول الفقه، مهمترين كتابِ باقىمانده از او، شامل تحقيقات مهمّى بهويژه در
مباحث عقلى و اجتهاد و تقليد، كه بزرگانى چون سيّد جواد عاملى صاحب مفتاح الكرامة
(م 1226 ق)، سيّد مهدى بحرالعلوم (م 1212 ق) و وحيد بهبهانى (م 1205 ق) و صدرالدين
محمّد همدانى و سيّد محسن اعرجى حسنى كاظمى (م 1227 ق) و سيّد حسن حسينى، شروحى بر
آن نوشتهاند.[5]
2. فهرست
تهذيب الاحكام شيخطوسى، كتاب پژوهشىِ جامع و بىنظيرى كه از نوآورىهاى او بوده[6]
و به گفته خود مؤلّف «مهمترين چيزى است براى كسى كه مىخواهد در فقه كار كند، و
كسى مرا در اين كار سبقت نگرفته است».[7]