اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 102
سمعى و روايات را نيز براى رسيدن به چنين يقينى، كافى مىدانند. ولى
در گام بعدى، علم و يقين را تنها هنگامى معتبر مىشمارند كه از اخبار به دست آيد.[1]
و افزون بر اينها، مىگويند: روش قدماى اصحاب هم همين بوده است. چنان كه استرآبادى
مىگويد:
روش اخباريان
پيشين، مانند علىبن ابراهيم و شاگردش كلينى و شيخصدوق و پدرش و علمايى كه نزديك
به عصر ائمه (عليهم السلام) مىزيستهاند و يا بعضى از امامان معصوم را درك
كردهاند، همين بوده است كه مدرك مسائل شرعيه را چه اصول دين و چه فروع، منحصر در
اخبار اهلبيت دانستهاند.[2]
براى بررسى
اين نسبت، بايد عبارات اصحاب حديث را در دو مرحله، بكاويم. نخست اين كه مرحوم
كلينى در ديباچه اثر خود، مىگويد:
فرائض و
احكام دين، بايد از روى بصيرت باشد و منجر به علم و يقين شود. چنانچه بدون علم و يقين،
داخل دين شويم، بدون علم و يقين هم از آن خارج مىشويم؛ چنان كه امام موسىبن جعفر
(ع) مىفرمايد: «كسى كه با علم و بصيرت، ايمان بياورد، در آن ايمان ثابت مىماند،
و آن ايمان به دردش مىخورد، ولى شخصى كه بدون بصيرت ايمان بياورد، در آن ايمان
ثابت نمىماند».[3]
و در مرحله
دوم، عقيده دارد كه اين علم و يقين، بايد از كتاب و سنت به دست آيد تا ايمانى چون
كوه استوار، فراهم شود و اگر خداوند كسى را به خودش واگذارد، اسباب استحسان و
تقليد و تأويل را برايش فراهم مىكند كه نه علمآور است و نه ايجاد بصيرت مىكند.
و چنين دينى عاريه است.[4]
او اين
ديدگاه را در عمل نيز بهكار بسته؛ چنان كه در بحث غيبت امام زمان (عج) و غيرآن،
به روايات مرسلى اعتماد مىكند كه راوى آن گفته است: «اين روايت را از