اسم الکتاب : اخباريگرى، تاريخ و عقايد المؤلف : بهشتى، ابراهيم الجزء : 1 صفحة : 100
بسيارى از شيعيان كه از اصحاب امامان بودهاند بهكارگيرى عقل را در
مباحث دينى جايز نمىدانستند و پاىبند به نصوص دينى بودهاند.[1]
به هر حال،
محدّثان كهن بهويژه شيخصدوق، مشمول اين سخن بودهاند و اعتقادى به حجّيت عقل در
مسائل دينى نداشتهاند. برداشت شيخمفيد، سيدمرتضى، شيخطوسى كه خود، طرفدار دلائل
عقلى بودهاند، و ديگر متكلّمان آن زمان نيز همين بوده است. سيدمرتضى مىگويد:
اصحاب حديث،
اهل استدلال و احتجاج نيستند و حكم عقل را قبول ندارند.[2]
شيخطوسى نيز
هنگام پاسخ دادن به شبهات مربوط به امام زمان (ع)، از گروهى ياد مىكند كه «تعلّقى
به ظواهر احوال دارند و به اخبار تمسّك مىكنند» و استدلال عقلى را كافى
نمىدانند؛ پس او مىبايست از روايت نيز استفاده كند تا براى اين گروه نيز حجت
باشد.[3]
اما بيش از
همه، به سخنان شيخمفيد بايد توجه كرد؛ چراكه او در نزد جعفربن قولويه صاحب كامل
الزيارات، فقه خوانده بود[4] و از شيخصدوق و محمّدبن
احمدبن داوود قمى نيز بهره علمى برده بود،[5]
و از اين رو، با مكتب اصحاب حديث، آشنايى كامل داشت. او در انتقاد از اصحاب حديث و
بهويژه شيخصدوق، مىگويد:
دست كشيدن
اصحاب حديث از استدلالات عقلى، به تقليد كوركورانه مىانجامد كه همه در طرد تقليد
اتفاقنظر دارند. ... و اين كه گاهى ائمه (عليهم السلام) افرادى را از كلام نهى
كردهاند، از اين جهت بوده كه آنان با كلام آشنا نبودهاند.[6]
وى در جاى
ديگرى بعد از انتقاد از شيخصدوق، اين گونه به اصحاب حديث حمله مىكند:
[1]. اختيار معرفة الرجال، ص 379، 488 و 498؛ كتاب ماه دين، ش 45- 46، ص
77.
[2]. جوابات المسائل التبانيات( رسائل الشريف المرتضى، ج 1)، ص 26- 27.