اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 316
ثقلين، اين متن را از ابو هُرَيره نقل كرده است.[657]
سند اين حديث، ضعيف است و احتمالًا وى براى اشاره به تفاوت ياد شده، اين گزارش را
آورده است؛ زيرا اين اقدام، با هدف او از نگارش كتاب كمال الدين و نيز با عنوان
باب: «اتّصال الوصيّة من لدن آدم عليه السلام» هماهنگ نيست.
تذكّر
مهم
تذكّر
چند نكته در خاتمه بحث، مفيد است:
1.
آنچه گفتيم، به معناى نفى حجّيت سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله نيست؛ زيرا دلايل
قرآنى، روايى و عقلىِ حجّيت سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله، چنان محكم و قوى است
كه احتمال عدم اعتبار و حجّيت آن، منتفى است. بنا بر اين، انكار صدور اين
گزارشها، به معناى انكار سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله نيست.
2.
وجوب تمسّك به عترت در كنار حجّيت قرآن و سنّت، دلالت مىكند كه پيامبر صلى الله
عليه و آله در صدد بيان اين مطلب بوده كه هدايتگرى قرآن و سنّت، با تمسّك به عترت،
امكانپذير است. ممكن است قرائتهاى مختلفى از «سنّت» وجود داشته باشد- چنان كه در
گروههاى فكرى متفاوت شيعه و سنّى چنين است-؛ ولى تنها گزارشى از سنّت پيامبر صلى
الله عليه و آله حجّت است كه از طريق «عترت» به دست بيايد. اين معناست كه كمال
تلازم عترت و سنّت را در بر خواهد داشت.
3.
اين احتمال، بسيار قوى مىنمايد كه حكومت طولانى بنى اميّه و بنى عبّاس، موجب شد
كه نقل احاديث فضايل اهل بيت عترت، بسيار سخت و مشكل شود.
طبيعى
است كه در چنان موقعيت خطرناكى، نقل چنين حديثى با اين صراحت،