اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 303
آنهاست- [امامانى هستيم كه] از كتاب خدا جدا نمىشوند و كتاب خدا هم
از آنان جدا نمىشود تا در كنار حوض [كوثر] بر پيامبر خدا وارد شوند.
البتّه
در احاديث معتبر در نزد اهل سنّت، با اين صراحت، «عترت» بر دوازده نفر از خاندان
رسالت، تطبيق نشده است، ولى بايد توجّه داشت كه احاديثى كه تأكيد مىكنند خلفاى
پيامبر خدا دوازده نفرند، جز با مبناى اعتقادى پيروان اهل بيت عليهم السلام قابل
توجيه نيستند.[631] نمونههايى از اين احاديث، به
شرح زيرند:
لا
يَزالُ الدِّينُ قائِماً حَتَّى تَقومَ السّاعَةُ، أو يَكونَ عَلَيكُم اثنا
عَشَرَ خَليفَةً، كُلُّهُم مِن قُرَيشٍ.[632]
دين
خدا، همواره پا بر جاست تا اين كه قيامت بر پا شود و يا دوازده نفر بر شما خليفه
شوند كه همگى از قريش اند.
در
نقلى ديگر، آمده است:
لا
يَزالُ الإِسلامُ عَزيزاً إلَى اثنَى عَشَرَ خَليفَةً.[633]
اسلام
تا دوازده خليفه، همواره عزّتمند است.
بدينسان،
مىتوان گفت كه اين گونه احاديث، به شمول مفهوم «عترت» بر ساير امامان اشاره دارد،
چنان كه در احاديث اهل بيت عليهم السلام بدان تصريح شده است.
شش.
معناى حديث ثقلين
بر
اساس اسناد معتبرى كه بدانها اشارت رفت، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در اواخر
عمر شريف خود، خطاب به امّت اسلامى تا دامنه قيامت فرمود:
[631]. ر. ك: ص 162( بخش يكم/
فصل ششم/ پژوهشى در باره احاديث مربوط به تعداد امامان).