البتّه
در ميان اهل سنّت، آراى ديگرى نيز در تفسير «اهل بيت» در آيه تطهير، وجود دارد، كه
عبارت اند از:
1.
مقصود، همسران پيامبر صلى الله عليه و آله اند.
2.
مقصود، همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و نيز على و فاطمه و حسن و حسين عليهم
السلام اند.
3.
مقصود، همه خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله اعم از همسران، فرزندان، نزديكان و
حتّى خدمتكاران منزل ايشان اند.
4.
مقصود، همه كسانى اند كه صدقه بر آنها حرام است.[28]
با
تأمّل در آنچه در تبيين معناى «اهل بيت» بيان شد، مشخّص مىگردد كه هيچ يك از اين
آرا قابل قبول نيستند. تنها پرسشى كه در باره آيه تطهير به ذهن مىآيد، اين است
كه: چرا در ميان بيان وظايف همسران پيامبر صلى الله عليه و آله، مطلبى آمده كه
شامل همسران پيامبر صلى الله عليه و آله نمىشود؟
به
اين پرسش، پاسخهايى داده شده، از جمله اين كه: اين، تنها مورد نيست كه در قرآن،
آياتى در كنار هم قرار دارند كه مسائل مختلفى را بيان مىكنند و قرآن، آكنده از
اين گونه موارد است. همچنين در كلام فصحاى عرب و اشعار آنان نيز نمونههاى فراوانى
از اين دست ديده مىشود.
علّامه
طباطبايى نيز در پاسخ به اين پرسش فرموده: «هفتاد روايت در شأن نزول آيه تطهير نقل
شده كه در ميان آنها حتّى يك روايت وجود ندارد كه بگويد: آيه
[27]. البتّه پيروان اهل بيت
عليهم السلام معتقدند كه« اهل بيت» بر يازده امام از فرزندان امام على عليه السلام
نيز اطلاق مىگردد.
[28]. براى آگاهى بيشتر از
اين چهار نظريه، ر. ك: دائرة المعارف بزرگ اسلامى: ج 10 ص 465- 466 و ص 99 ح 70
همين كتاب.
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 21