اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 20
عازب، ثوبان، جابر بن عبد اللَّه انصارى، سعد بن ابى وقّاص و ...، از
چگونگى نزول آيه تطهير نيز دليل ديگرى براى اثبات معنا و مفهوم واقعى «اهل بيت»
است.[25]
شش.
گزارش اهل بيت عليهم السلام
اهل
بيت عليهم السلام خود نيز نزول آيه تطهير را همان گونه گزارش كردهاند كه شمارى از
همسران و بسيارى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله روايت نمودهاند.
افزون
بر اين، آنان در مناسبتهاى مختلف، جايگاه قرآنى خود را به عنوان «اهل بيت» بيان و
در مواردى به آن احتجاج نمودهاند.[26]
هفت.
آراستگى اهل بيت عليهم السلام به ويژگىهاى انسان كامل
مىتوان
گفت: اتّصافِ جمع خاصّى از خاندان رسالت به ويژگىهاى كاملترين انسانها، بهترين
و محكمترين سند براى تبيين معنا و مفهوم «اهل بيت» است.
به
سخن واضحتر، در احاديث فراوانى، ويژگىهايى از نظر علمى، اخلاقى و عملى براى اهل
بيت ذكر شده كه اگر كسى واجد آن ويژگىها باشد، سرآمد همه انسانها و امام و اسوه
آنها خواهد بود، اين ويژگىها پس از پيامبر صلى الله عليه و آله، تنها در افراد
معدودى از خاندان رسالت وجود داشت. بنا بر اين كسى جز آنها نمىتواند مصداق آيه
تطهير و معناى «اهل بيت» باشد.
آراى
ديگر، در تفسير «اهل بيت»
گفتنى
است كه همه مفسّران شيعه و بسيارى از مفسّران اهل سنّت بر اين باورند كه آيه تطهير
در باره اصحاب كسا (يعنى پيامبر صلى الله عليه و آله، على، فاطمه، حسن و حسين
عليهم السلام)
[25]. ر. ك: ص 55( بخش يكم/
فصل دوم: اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله و مصداق« اهل بيت»).
[26]. ر. ك: ص 85( بخش يكم/
فصل سوم: اهل بيت عليهم السلام و مصداق« اهل بيت»).
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 20