اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 14
خداى متعال، بار مسئوليت تبليغ رسالت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
را پس از وى، به صورت خاص، بر عهده آنان نهاده است؛ و اينك برخى قرائن اين تفسير:
يك.
سياق آيه تطهير
مقتضاى
تأمّل در سياق آيه تطهير، اين است كه مقصود از «اهل بيت» در اين آيه، مطلق خاندان
پيامبر نيستند؛ زيرا ضميرهايى كه در آيات قبل و بعد آمده، همه به صورت ضمير «جمع
مؤنّث» اند، در حالى كه ضماير اين آيه، همه به صورت «جمع مذكّر» اند و اين نشان
مىدهد كه مقصود از آن، شمار خاصّى از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله اند و نه
همه آنان- كه شامل همسران ايشان هم بشود-.[11]
دو.
مضمون آيه تطهير
آيه
تطهير با كلمه «إنّما»- كه مفهوم «حصر» را مىرساند- آغاز شده و بر اين مطلب،
دلالت دارد كه موهبت «طهارت كامل از پليدىهاى ظاهرى و باطنى»، ويژه اهل بيت است.
جمله
«يريد اللَّه ...» نيز اشاره به اين دارد كه خداوند متعال تكويناً اراده نموده كه
كسى از خاندان رسالت، از هر گونه آلودگى پاك باشند؛ زيرا اراده تشريعى پروردگار بر
لزوم طهارت از پليدىها، ويژه اهل بيت عليهم السلام نيست؛ زيرا خداوند منّان از
همه انسانها خواسته كه خود را از انواع آلودگىها پاك نگه دارند.
بر
اين اساس و با عنايت به اين كه اراده تكوينى خداوند متعال، تخلّفناپذير است،
فضيلت بىبديلِ «طهارت كامل» ياد شده در آيه تطهير، شامل نزديكان كافر و
[11]. اين آيه از جهت سياق،
نظير آيه 28- 29 سوره يوسف عليه السلام است:\i« إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ\E^\i
يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ
الْخاطِئِينَ»\E.
اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 14