اسم الکتاب : اهل بيت« عليهم السلام» در قرآن و حديث المؤلف : محمدی ریشهری، محمد الجزء : 1 صفحة : 12
يكجا گِرد آورد، و بعداً به صورت مجاز در باره كسانى به كار رفته كه
نَسَب، آنها را دور هم جمع كرده است.
جامع
و مشترك ميان همه اين معانى، نزديكى و پيوند افراد يا اشيا با آن كسى است كه اهل
او خوانده مىشوند. از اين رو، هر چه نزديكى مورد اشاره، بيشتر و پيوند قوىتر
باشد، صدق عنوان «اهل» بر آنان كاملتر خواهد بود.
كلمه
«بيت» نيز چنانچه به افراد حقيقى اضافه شود، به معناى خانه مسكونى يا طايفه و
عشيره آنهاست؛ اما اگر به شخصيت حقوقى انسان و يا معانى ديگرى اضافه گردد (مانند:
«بيتِ رياست»، «بيت قضاوت»، «بيت مرجعيت»، «بيت علم» و «بيت نبوّت»)، به معناى
خاندانى است كه با آن معنا پيوند و نزديكى دارند.[3]
اهل
بيت، در قرآن و حديث
در
قرآن كريم نيز هماهنگ با لغت، واژه «اهل» به كسانى اطلاق شده كه نوعى پيوند و
وابستگى، آنها را گرد آورده، مانند: «أهل القرى»،[4]
«أهل المدينة»،[5] «أهل الإنجيل»[6]
و «أهل التقوى».[7] تركيب «اهل بيت» سه بار در قرآن
به كار رفته است:
1.
در داستان موسى عليه السلام، آن گاه كه نوزاد بود و خواهرش به فرعونيان گفت: