اسم الکتاب : اختلاف در وضو چرا ؟ المؤلف : الشهرستاني، السيد علي الجزء : 1 صفحة : 110
وضوى ثُنايى مسحى در سنّت پيامبر (صلى الله عليه وآله) ريشه داشت
تا آنجا كه عبدالله بن عمر (كه خود از
كسانى بود كه با اجتهاداتِ پدرش مخالفت مىورزيد)[207]مسح بر كفش
را برنمى تافت ; زيرا از پيامبر شنيده بود كه مسح بر پا افزار جايز
نمى باشد ، و اينكه شستن صورت و دست ها را با مسح بر كفش
نمى توان «وضو» شمرد ، و آيه وضو[208] مسح بر پا
را بيان مى دارد (نه بر كفش) .[209]
هرچند
گفته اند كه ابن عمر از اين
موضعِ خود دست كشيد و به مَسح بر پا افزار گراييد ، ليكن مهم ـ در اينجا
ـ اين است كه وى در زمان حياتِ پدرش ، مسح بر كفش را نمى پذيرفت .
از اين موضعِ وى در آن زمان (و ديگر جهت گيرى هايى كه در دفاع از احكام
ثابت شريعت ـ بر ضد اجتهادات پدرش ـ بروز يافت) نمى توان چشم پوشيد ; چراكه
اصالتِ وضوى مسحى را
مى نماياند و بر درستى آن مُهر تأييد مى زند .
رجوع ابن عُمَر از مَسح بر پاافزار
و عدم رجوع وى ، چندان مهم نمى باشد ; چراكه اين امر به شرايطى باز
مى گردد كه وى در آن مى زيست . به نظر مى رسد وى موضع سياسى
ثابتى نداشت و در اواخر عمر ، پيرو حكومتِ امويان شد .
در زمان
خلافت امام على (عليه السلام) مكتب تعبّد محض (كه به نقل و نگارش
[207] . بنگريد به ،
منع تدوين الحديث : 256 ـ 262 (اثر نگارنده) .