سلسله حوادث نازل میگردد؛ میتوان حدس زد که این آیین از نظر اصول و فروع تکمیل نگشته است و به تدریج رنگ تکمیل به خود میگیرد و چنین آیین ناقصی که به تدریج گام به سوی تکامل برمیدارد، شایسته نیست که نام آیین الهی بر آن نهاد. 2. آیات قرآن و تاریخ قطعی کتابهای تورات، انجیل و زبور حاکی است که این کتابهای آسمانی به صورت الواح مکتوب در اختیار آورندگان آنها قرار گرفته بود، پس چرا قرآن این چنین نازل نگردید؛ مثلا بسان تورات در الواحی نوشته شده در اختیار محمد صلی اللّه علیه و آله و سلّم قرار نگرفت. از آنجا که مشرکان قریش، به چنین کتابهای آسمانی اعتقاد نداشتند و از نحوه نزولشان آگاه نبودند، میتوان گفت که نظر آنان در این اعتراض، همان نظر نخستین است که بیان گردید و خلاصه آن این است که چرا فرشته وحی، همه این آیات را یک جا برای او القا ننمود، بلکه این آیات به فاصلههای مختلفی به مناسبتهایی بر وی نازل شد؟
اسرار نزول تدریجی قرآن
قرآن مجید، به عنوان پاسخ به اعتراض آنان، پرده از روی اسرار نزول تدریجی بر میدارد. اینک به توضیح این قسمت که قرآن با جمله کوتاهی به آن اشاره کرده است، میپردازیم: الف) پیامبر بزرگ، مسئولیتهای بزرگتری بر دوش دارد و چنین فردی در مسیر انجام وظایف رسالت، با مشکلات و دشواریهای فرسایندهای روبهرو میگردد و چنین مشکلاتی، هرچه هم روح و روان طرف بزرگ باشد، موجب کاهش نشاط و طراوت میگردد. در این موقع، تجدید ارتباط با جهان ماورای طبیعت و تکرار نزول فرشته از جانب خداوند به روح انسان نیرو و توان بخشیده، روان او را پر از نشاط و معنویت میسازد و عنایت الهی و محبتهای بیپایانش با تکرار نزول وحی، تجدید میگردد.