(مسأله
1778- اگر كسى زنش را در حال حيض طلاق دهد، يا در حال پاكى رابطه زناشوئى حاصل شده
باشد طلاق دهد، بعدا معلوم شود كه حامله بوده است، كشف مىشود كه طلاق صحيح بوده
است.
9)
دو شاهد عادل[30]،
يعنى دو مرد عادل صيغه طلاق را بشنوند و در مورد گنگ و امثال آن نوشتن و يا اشاره
كردنش را ببينند.
(مسأله
1779- لازم نيست كه دو شاهد، مرد طلاق دهنده و يا زن طلاق داده شده را بشناسند،
بلكه مشخّص بودن آنها در واقع كفايت مىكند.
(مسأله
1780) در شهود شرط نيست كه آنها را براى استماع صيغه طلاق فرا خوانده
باشند، پس اگر به صورت تصادفى هم در مجلس اجراى صيغه طلاق حضور پيدا كنند و آن را
استماع كنند، كفايت مىكند.
(مسأله
1781) حتما بايد دو شاهد عادل شهادت بدهند كه در مجلس اجراى صيغه طلاق
حضور داشتهاند. پس اگر شهادت بدهند كه مرد در نزد آنها اعتراف كرده كه طلاق داده
است، كفايت نمىكند. پس اگر طلاق را بدون حضور دو شاهدعادل، اجرا كرده باشد، بايد
يك بار ديگر در حضور دو شاهد عادل، با رعايت ديگر شرايط آن، تكرار نمايد.
(مسأله
1782) حضور زنى كه طلاق داده مىشود در مجلس طلاق، حتى اطلاع او از وقوع
طلاق شرط نيست، چه رسد به رضايت و اجازه او.
(مسأله
1783) طلاق با علم و گواهى دو شاهد عادل و اتّفاق نظر طرفين و اعتراف
شوهر، وكيل يا ولىّ او ثابت مى شود.
(مسأله
1784) اگر شوهر، يا وكيل و يا ولى او بگويد كه در فلان تاريخ من صيغه طلاق
را اجرا كردهام، سخن او پذيرفته مىشود، اگرچه بيش از مدّت عدّه از آن تاريخ
گذشته باشد.
[30] ( 1) در احكام نماز جماعت معناى عدالت و راه به دست آوردن آن بيان گرديد.