اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 405
مى باشد بهمين دليل است كه سفره تغذيه انسان همانند سفره گياهان گسترده و عام
نيست بلكه منوط به مشاركت و هميارى انسانهاست ضرورت كيفيت زيست انسانى ,
وى را نيازمند به مشاركت با ديگران مى كند
استخدام طبعى و خدمت عقلى
انسان در ابتداى كار مى كوشد تا از انسانهاى همجوار خود همانند حيوانات و
نباتات , و جمادات بهره ببرد , اين تسخير يك جانبه همان استخدام و استثمار
است , ليكن چون انسان توقع متقابل همنوع خود را مى يابد ناگزير به خدمت متقابل
تن مى دهد اين تمكين دو جانبه در نهايت به صورت قانون اجتماعى سازمان مى يابد ,
از اين بيان چنين استفاده مى شود , كه انسان مدنى بالطبع نيست , بلكه مستخدم
بالطبع است و اما آنچه كه خوى سركش استخدام را سازمان بخشيده و آن را تحت
ضابطه و قانون در مى آورد , عقل است , پس عقل انسان منشا پيدايش آداب , رسوم
, سنن , قوانين و حقوق اجتماعى است
در ميدانى كه هر كس مى كوشد تا ديگرى را تضعيف نموده و از او بهره ببرد , عقل
در مى يابد كه با استخدام يك جانبه ادامه زندگى غير ممكن است از اينرو ضرورت
خدمت متقابل , و تبعيت از قانون و نظم را درك كرده و آدمى را به رعايت آن
فرا مى خواند
حكمت نظرى و حكمت عملى
وساطت عقل در ارائه سنن و قوانين اجتماعى منشا اختلافات و
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 405