responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 406
تمايزاتى است كه بين قوانين مختلف بوجود مى آيد زيرا قوانينى را كه عقل تشخيص داده و يا تصويب مى نمايد متناسب با شناختى است كه وى از انسان و جهان دارا مى باشد به عبارت ديگر جهان شناسى اصل و قانونگذارى فرع آن است , اصل بودن جهان شناسى نسبت به قانونگذارى بيان ديگرى از تفريع حكمت عملى نسبت به حكمت نظرى است

حكمت عملى اعم از اين كه به عقل عملى ادراك شود يا به عقل نظرى متفرع بر حكمت نظرى است

البته منظور از تفريع اين نيست كه با ترتيب چند مقدمه از مسائل و قضاياى حكمت نظرى كه درباره هستى هاى مختلف است , يك مسئله و قضيه اى كه مربوط به حكمت عملى است , بدست مى آيد چنين ادعايى را هيچ حكيم و هيچ فيلسوفى تاكنون نكرده است , تا اين كه امروز شخصى داعيه كشف خلافت آنرا داشته باشد

بلكه منظور اين است كه در مباحث جهان شناسى كه مربوط به حكمت نظرى است , مصاديق و صغريات قضاياى كلى حكمت عملى تامين مى شود پس از تامين اين مصاديق و به تناسب آنهاست كه احكام مربوط به حكمت عملى كه در حوزه اوامر و نواهى و در محدوده بايستى ها و نبايستى ها است صادر مى شوند

به عنوان مثال , قضاياى از قبيل حق را بايد پذيرفت , صدق را بايد قبول كرد و يا پذيرش حق حسن و ترك آن قبيح است , و يا اين كه پذيرش حق سودمند و ترك آن زيانبار است , از جمله قضاياى كلى حكمت عملى است , اين قضايا براى آن كه منشا اثر عملى شوند

اسم الکتاب : شريعت در آينه معرفت المؤلف : جوادی آملی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 406
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست