responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 144

که فیل همیشه هندوستان خواب میبیند، ولی الاغ که هیچ وقت هندوستان خواب نمیبیند، چون الاغ چنین سابقه ذهنی ندارد، وطنش آنجا نیست. آنوقت میخواهد بگوید اینکه انسان آرزوی جاویدانی و خلود دارد و اینکه انسان جهان را با خودش بیگانه میبیند و آرزوهای خودش را آنچنان وسیع میبیند که تمام جهان برای آرزوهای او کوچک است علتش این است که اینها همه آن یادگارهایی است که از جهان دیگر دارد و آنچه در اینجا به صورت آرزو در انسان جلوه میکند مثل آن چیزی است که در عالم خواب بر فیل جلوه میکند. فیل آنچه که در بیداری دیده و به یادش هست وقتی میخوابد همان را خواب میبیند، انسان آنچه که در جهان ماقبل الطبیعه میدیده است و با آن آشنایی دارد، در این دنیا که برای او مثل خواب است- چون النّاسُ نِیامٌ فَاذا ماتُوا انْتَبَهوا [2]- به صورت آرزوها، میلها، دردها، شوقها و هجرانها در روحش منعکس میشود. غیر انسان اینچنین نیست. (خیلی عالی است!) میگوید:

پیل باید تا چو خسبد اوستان

خواب بیند خطه هندوستان

خر نبیند هیچ هندستان به خواب

کو ز هندستان نکرده است اقتراب

ذکر هندستان کند پیل از طلب

پس مصور گردد آن ذکرش به شب

میخواهد بگوید این حالتی که در انسان هست مولود آن سابقهای است که از آنجا آمده است. حافظ هم که در این زمینه دیدیم که میگوید:



بعد میگوید ولی:

این وطن مصر و عراق و شام نیست. این وطن شهری است کو را نام نیست.

و بعد در شعرهایش میگوید که پیغمبر هیچ وقت از این وطنهای خاکی مدح نمیکند؛ حب الوطن یعنی حب به آن بازگشت که بازگشت واقعی است.

[2] بحارالانوار، ج 4/ ص 42

اسم الکتاب : عرفان حافظ ط-صدرا المؤلف : مطهری، مرتضی    الجزء : 1  صفحة : 144
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست