اسم الکتاب : تفسیر و مفسران المؤلف : معرفت، محمدهادی الجزء : 1 صفحة : 284
صحابی اسناد نداده- روا نیست؛ چه جای رأی و اجتهاد در آن باشد چه نباشد، تا هنگامی که خود صریحا گفتاری را به پیامبر نسبت نداده، آن گفتار به خود وی منتسب است، هر چند سخن وی بر پایه تعالیم پیامبر استوار باشد. دور نیست که گفتار وی برداشت مخصوص خودش باشد که آن را بر اساس مبانی و اصولی که از محضر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آموخته است استنباط کرده باشد؛ لذا به دریافت آن از جانب پیامبر صلّی اللّه علیه و آله تصریحی ندارد؛ تنها اجتهادی است از خود وی و صحت و سقم آن به میزان فهم و هوش و گستره اطلاعات علمی وی بستگی دارد؛ هر صاحب نظر یا صاحب گفتاری که معصوم نباشد گاه اشتباه میکند و برداشت وی همواره مقرون به صواب نیست؛ از این روست که حتی احادیث امامان معصوم علیهم السّلام را به خود آنان نسبت میدهیم، هر چند به طور یقین میدانیم که آنان از منبع سرشار فیض بهره گرفتهاند؛ ما به همین جهت آن را حجت میدانیم، چون از ناحیه معصوم صادر شده است.
ویژگی تفاسیر صحابه
تفاسیر صحابه پنج ویژگی دارد که آنها را از سایر تفاسیر ممتاز میسازد و در تفاسیر متأخران یافت نمیشود. 1. سادگی و بیپیرایگی در حدی که برای حل مشکل یا برطرف ساختن ابهام، با عبارتی کوتاه و بیانی رسا، در غایت ایجاز ارائه میگردید؛ مثلا اگر از یکی از آنان سؤال میشد معنای «غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» [1] چیست؟ فورا جواب میداد: «گناه نکند»، بدون اینکه به بیان اشتقاق واژهها بپردازد یا نیازی به بیان شاهد یا دلیل و امثال آن، که عادت مفسران است داشته باشد و اگر درباره سبب نزول آیه با مفهوم کلی و عام آن میپرسیدند به شکلی قاطع و بدون تردید و ساده و پیراسته از پیچیدگیهای گریبانگیر دیگر مفسران، پاسخ میداد. 2. سلامت و پیراستگی از جدل و اختلاف؛ زیرا در آن دوران، مبنا و جهتگیری و استناد در بیان معنای آیه یکی بود، چه اینکه در آن عصر در میان صحابه اختلافی