1/ 5 علت قرين قرار دادن حكمت مهيميه را به كلمه ابراهيمى از
براى اين است كه صفت تهيم(1) و شيفتگى، اقتضاى عدم راهيابى و جهت پذيرى به
سوى تعينش، و عدم امتياز صاحبش را به صفتى مخصوص كه [بدان] مقيدش گرداند
مىنمايد، و اين همان مقام خله [: دوستى] نخستين است كه از عدم برداشته
شدن پرده و حجابها حاصل آمده است، برعكس خله و دوستى ديگرى كه پس از اين
[يعنى بيان خله ابراهيمى] به معناى آن اشاره خواهم كرد.
2/ 5 و اما خله ابراهيمى: اين خله داراى اول بودن ظهور به صفات
(1). «هيمان» در لغت به معناى سرگشته و مبتلاى به جنون عشق است و
در اصطلاح، دستهاى از فرشتگان مهيمينند كه در شهود جمال الهى غرقند و به
واسطه شدت توجهشان به حق تعالى و شيفتگىشان نمىدانند كه خداوند آدمى را
آفريده است، و اينان عالون نام دارند كه خداوند در قرآن، خطاب به شيطان
مىفرمايد: أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ من الْعالِينَ (ص/ 75) يعنى: سركشى و
بزرگى ورزيدى و يا اينكه از عالون بودى؟ و اينان مكلف به سجود نبودند و به
واسطه بىخبرى و غيبتشان از غير حق تعالى و حيرانى و شيفتگىشان به نور
جمال، به غير او توجهى ندارند، و اينان همان كروبياناند.