عليه و آله پرسيد كه إحسان چيست؟ پيغمبر (ص) فرمود: إحسان اين
است كه خداى را آن گونه عبادت و پرستش كنى كه گويى تو را مىبيند. و آن
عبارت است از حاضر دانستن حق تعالى به گونهاى كه خودش در كتابهايش و به
زبان رسولانش خويش را بدان وصف نموده است، نه آميختن آن به برخى از تأويلات
سست- تنها با بعيد دانستن- و نارسايى ادراك عقل نظرى از فهم مقصود الهى از
آگاهيدنهايش و تمايل به بعضى از قياسات و توهم تشبيه و اشتراك در صفات.
3/ 23 مرتبه سوم إحسان اختصاص به مشاهده دارد نه شايد(1)، چنانكه به
برخى از بزرگان [: حضرت على عليه السلام] گفته شد: آيا پروردگارت را
ديدهاى؟ فرمود: خدايى را كه نديدهام پرستش نكردهام. و بيان پيغمبر صلى
الله عليه و آله بدين مطلب اشاره دارد كه فرموده است: روشنى چشم من در نماز
قرار داده شد. و باز (ص) فرموده: نماز نور است. از اين روى بود كه چون
وارد نماز مىشد، از پشتش- همان گونه كه از پيشش مىديد- مشاهده مىكرد.
و مقصود اين نيست كه اين حال در غير نماز هم با او بوده است، و
آيهاى در سوره لقمان به اين معنى اشاره دارد و آن اينكه: وَ من يُسْلِمْ
وَجْهَهُ إِلَى الله وَ هُوَ مُحْسِنٌ [هر كس توجه خويش را خالص براى خدا
كند و نيكو كار باشد]- يعنى به تمام ذاتش منقاد و فرمانبردار خدا باشد و
مشاهد باشد- فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ إِلَى الله
عاقِبَةُ الْأُمُورِ [لقمان/ 22: به دستاويز محكمى چنگ زده و عاقبت كارها
سوى خداست].
4/ 23 و همين طور بايد دانست كه براى هر صفتى از اين صفات سه مرتبه
است: اولين و ميانين و بالايين. و انديشه كن بيان الهى را كه [فرمود]:
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جُناحٌ فِيما
طَعِمُوا إِذا ما اتَّقَوْا وَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ ثُمَّ
اتَّقَوْا وَ آمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَ أَحْسَنُوا وَ الله يُحِبُّ
الْمُحْسِنِينَ
(1). يعنى مقام، مقام مشاهده و يقين است نه مرتبه علمى كه كلمات «شايد» و «گويا» و «ممكن است» و «كأن» درباره آن گفته مىشود.