اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 298
ناگوار گرفتار آمده است ، چون از آن شهود محروم است ، نمي تواند به اين برهان اعتماد نمايد .
بر همين قياس ، کسي که حقيقت خود را شهود کرده و محبت خود را نسبت
به خداوند مي يابد ، همراه با شهود خود يا پيش از آن ، چهره و وجه بي کران
محبوب را مشاهده مي کند ، و براي او نيز در مرحله تفسير و تعبير که هنگام
مفهوم گيري است ، برهان تام است .
اما براي کساني که دل به موجودات محدود و مقيّد سپرده و زندگي را
در خيال وصال آن ها به خسران مي گذرانند يا آن که از اين خيال نيز فارغ
بوده و هستي را ويران و خرابه ، و خود را بيگانه و بي آشيان و سرگردان مي
خوانند ، اين برهان به سادگي راه گشا نيست ، زيرا او از محبت و اميد خود
نسبت به خداوند سبحان غافل بوده و محبت و اميد ديگران را نيز منکر است .
قوام برهان فطرت ، به واقعيت محبّت يا اميد ، در همه افراد يا
آدميان نيست ؛ هر چند که اين محبت و اميد با فطرت آدميان آميخته است و در
همه افراد وجود دارد . در برهان فطرت ، دريافت يک مصداق از محبت يا اميد
کفايت مي کند ؛ نظير اين که شخص ، محبت يا اميد به حقيقت نامحدود را در خود
بيابد يا آن که به وجود آن در يکي از افرادي پي ببرد که به شهود آن نايل
آمده و از شعله هاي فروزان آن با عباراتي گداخته و سوزان خبر مي دهند ؛ «
فلئن صيّرتني للعقوبات مع أعدائک و جمعت بيني و بين أهل بلائک و فرّقت
بيني و بين أحبّائک و أوليائک فهبني يا الهي و سيّدي و مولاي و ربّي صبرت
علي عذابک فکيف أصبر علي فراقک و هبني صبرت علي حرّ نارک فکيف أصبر عن
النظر إلي کرامتک » . 1
با يقين به وجود محبت نسبت به حقيقت نامحدود الهي در يک فرد ، به وساطت