اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 297
اين جهت بين مجاز و غلط فرق است .
صغراي برهان فطرت
برهان فطرت به هر صورت که اقامه شود ، از جهت کبراي خود که بر
تضايف ، ميان دو طرف اميد يا دو طرف محبت استوار است ، تام است و تمام
دشواري آن ، متوجه صغراست . استحکام برهان در گرو اثبات اين است که آدمي نه
آنگاه که فکر مي کند و گمان مي برد ، بلکه در متن واقعيت خود ، به موجود
مطلق ازلي اميد داشته يا محبّ اوست .
کشتي شکسته اي که در شبي تاريک گرفتار گردابي هايل است و موج
خروشان دريا ، هستي بيمناک او را فرا گرفته است ، هنگامي که اميد خود را به
حقيقتي بي نياز از هر سبب متوجه مي کند ، او را مي يابد ؛ قبل از آنکه به
مقدّمه نخست برهان دست يابد ، به نتيجه برهان که همان خداوند سبحان است ،
رسيده است ، زيرا معرفت او در آن هنگام ، معرفتي حصولي و مفهومي نيست ،
بلکه دانشي شهودي است . او از دريچه شهودِ نياز و احتياجي که به حقيقت مطلق
دارد ، به شهود آن حقيقت نايل شده و از همين مسير نيز اميد و رجاي خود را
به دست آورده است ؛ يعني اوّل ، حقيقت مطلق را به اندازه هستي خود مشاهده
کرده ، آنگاه به وي اميدوار يا علاقه مند مي شود ، نظير آنچه در ديدن با
چشم فيزيکي پديد مي آيد که اوّل ديدن است ، آنگاه خواستن .
البته پس از فراغ از اضطراب و پس از نجات از گرداب هايل ، چون آن
يافته خود را در قالب مفهوم بيان مي کند ، مقدمه نخست برهان را به عنوان
نتيجه قياس به دست مي آورد ؛ ليکن سنگين باري که در ساحل دريا ، بساط غفلت
گسترانيده و درون خود را چون لاشخور از مرده حيوانات انباشته و با اضغاث
احلام و خواب هاي
اسم الکتاب : تبيين براهين اثبات خدا المؤلف : جوادی آملی، عبدالله الجزء : 1 صفحة : 297